میوه فروشی در سنت پترزبورگ - رویترز

میوه فروشی در سنت پترزبورگ – رویترز

نخست وزیر روسیه خبر داد که مسکو در واکنش به تحریم‌های غرب، واردات مواد غذایی شامل ، سبزی و میوه، گوشت، ماهی، شیر و لبنیات را از آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و نروژ ممنوع کرده است.

دمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد، مسکو به این امر واقف است که هیچ نکته مثبتی در تحریم وجود ندارد، حتی ممکن است افزایش نرخ تورم در این کشور شود، اما «ما باید این تصمیم را می‌گرفتیم.»

روسیه سالانه معادل ۲ میلیارد یورو میوه و سبزیجات از اتحادیه اروپا و ۱ میلیارد یورو مواد غذایی و کشاورزی از آمریکا وارد می کند.

چنین ممنوعیتی در قابل تولید کنندگان مواد غذایی غربی، به دنبال فرمان ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به دولت این کشور صورت می‌گیرد. پوتین خواستار ممنوعیت یا محدودیت ورود مواد غذایی تولید غرب به روسیه شده بود.

انتخاب مقامات روسی بر مبنای کشورهایی بود که در تحریم روسیه به دلیل حمایت مسکو از شورشیان مسلح مخالف دولت اوکراین، مشارکت داشته‌اند.

طبق سخنان مدودیف، تحریم مواد غذایی وارداتی غربی به روسیه یک ممنوعیت یک ساله است و از ۱۶ مرداد (۷ اوت) آغاز می‌شود و یک سال ادامه خواهد داشت.

روسیه در ماه مارس ۲۰۱۴ منطقه خودمختار کریمه در جنوب اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. مسکو همچنین متهم است که تسلیحات سبک و سنگین در اختیار شورشیان مخالف دولت اوکراین در شرق این کشور می‌گذارد.

در ماه ژوئیه نیز یک هواپیمای خطوط هوایی مالزی که از آمستردام عازم کوالالامپور بود، در آسمان شرق اوکراین هدف یک موشک قرار گرفت و تمام ۲۹۸ سرنشین آن کشته شدند.

غرب می‌گوید که شورشیان مسلح طرفدار روسیه، این هواپیما را با استفاده از سیستم موشک‌های ضدهوایی روس که توسط روسیه در اختیار آن‌ها گذاشته شده بود، منفجر کردند. مسکو این موارد ادعا می خوانند و آن را رد کرده است.

این اتفاقات باعث شده تا کشورهای غربی، تحریم‌هایی را علیه مسکو و مقام‌های آن تصویب و اجرایی کنند.

صادرات نفت، صنایع دفاعی و دسترسی بانک‌های روسیه به برخی منابع مالی غرب از جمله تحریم های غرب علیه روسیه هستند.