ملوانان روسی در نزدیکی کشتی نیروی دریایی خود در خلیج شهر سواستوپل اوکراین مارش نظامی برگزار می کنند؛ جاییکه ناوگان اصلی روسیه در دریای سیاه در آنجا مستقر است. منبع: ویکتور دراچف/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایمجز

ملوانان روسی در نزدیکی کشتی نیروی دریایی خود در خلیج شهر سواستوپل اوکراین مارش نظامی برگزار می کنند؛ جاییکه ناوگان اصلی روسیه در دریای سیاه در آنجا مستقر است. منبع: ویکتور دراچف/ خبرگزاری فرانسه/ گتی ایمجز

لندن، الشرق الاوسط- گزارش شده است که گروه ضربتی نیروی دریایی روسیه در دریای مدیترانه در آخر این هفته، مانور ترکیبی با اهداف سیاسی و استراتژیک در ارتباط با بحران سوریه برگزار می کند. طبق گفته وزارت دفاع در مسکو، از این ناوگان می توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. کشتی «نووچرکاسک» برای عملیات زمینی و نزدیک ساحل طراحی شده است که برای خروج شهروندان روسی از سوریه نیز است. از کشتی «کالینینگراد» احتمالا برای شکستن محاصره دریایی سوریه در صورتیکه به این کشور تحمیل شد، استفاده می شود. کشتی های «نیکولایی فیلشنکو»، «آووز» و «الکساندر شبالین» احتمالا می توانند برای پشتیبانی عملیات ها در داخل سوریه استفاده شوند.

در این زمینه نیروی دریایی روسیه بیانیه ای صادر کرد که در طی آن گفته شده است ماموریت این ناوگان شامل مانورهایی در دفاع هوایی، نبردهایی با کشتی های دیگر و زیر دریایی هاست. طبق گفته منبعی در مسکو، روسیه کنترل بندر سوری «ترتوس» را به طور موثری در اختیار دارد. خبرگزاری روسی نووستی گزارش کرد که گسترش امکانات لنگرگاهی جزو برنامه هایی است که قرار است از فصل بهار شروع شود. با این وجود، مشخص نیست از این گروه ضربت تا چه مدت خواسته شده است تا در «ترتوس» بمانند.

این نخستین بار پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی است که روسیه در حال تدارک برای برگزاری رژه دریایی در این ابعاد در مدیترانه شرقی است. در طول بیست سال اخیر، روسیه تمام پایگاه ها و امکانات لنگرگاهی خود را در مدیترانه در نتیجه تغییرات در یوگسلاوی سابق و اخیرا لیبی از دست داده است. سوریه آخرین کشور در مدیترانه است که نیروی دریایی روسیه در آنجا مستقر شده است.

پایگاه اصلی نیروی دریایی روسیه در سباستوپل در شبه جزیره کریمه یعنی در بخشی از اوکراین قرار دارد. این اجازه حضور تا سال ۲۰۱۷ منقضی می شود که در واقع طبق قراردادی بین مسکو و کیف به مدت بیست و پنج سال برای توسعه آن بوده است. اگر اوکراین از روسیه بخواهد که کریمه را ترک کند، مسکو به طور محسوسی از داشتن یک نیروی دریایی محروم می شود. بنابراین شهر «ترتوس» به عنوان پایگاه جایگزین می تواند مهم باشد.

یک منبع در نیروی دریایی به خبرگزاری اینترفاکس گفت: «کشتی های جنگی به عنوان بخشی از یک برنامه احتمالی برای امکان خروج شهروندان روسی از سوریه پیش بینی شده است.» ماه گذشته، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه تایید کرد که روسیه آماده اجرای طرح برای خروج شهروندان خود از سوریه در صورتیکه بحران سوریه بدتر شد است. «میخائیل بوگداف» معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت: «این طرح نه تنها شامل کارکنان سفارت سوریه در دمشق بلکه شامل چندین هزار نفر از غیرنظامیان روسی که در سوریه زندگی می کنند می شود.»

گزارشی از مشارکت نیروی دریایی ایران در مانور تایید نشده است گرچه ایران حضور نمادین خود را در ترتوس حفظ کرده است. یعنی حدود چهارصد نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واحد نیروی دریایی که به قایق های کوچک حمله ور مجهز هستند در این شهر حضور دارند.

این مانور به عنوان یک هشدار به نیروهای ناتو برای جلوگیری از اقدام نظامی علیه رژیم سوریه طراحی شده است. با این حال، ممکن است به عنوان وسیله ای برای حفاظت از محموله های سلاح برای بشار اسد رئیس جمهور این کشور نیز استفاده شوند.

پیش بینی می شود که ۳۵ هزار شهروند روس در سوریه باشند. این تنها یک سوم از افرادی است که نامشان در سفارت روسیه در دمشق ثبت شده است. این موضوع ممکن است نشان دهد که اکثریت روس ها در سوریه افراد نظامی و پرسنل امنیتی هستند که برای اقدامات آموزشی و نگهداری سیستم های تسلیحاتی ای که روسیه به این کشور فروخته است در سوریه مستقر شده اند.

در طول تعطیلات سال نوی میلادی، روسیه صدها نفر از شهروندان خود که اغلب زنان و کودکان بودند را از سوریه خارج کرد اما این موضوع تخلیه کامل نیروها به طور برنامه ریزی شده را انکار کرد. کارشناسان نظامی بر این باورند که اقدامات مسکو نشان دهنده حضور در آب های سوریه دارد. «حمید زمردی» کارشناس ایرانی نیروی دریایی معتقد است که گروه ضربتی که در این زمان فرستاده شده دارای «مشخصه های جنگی» است.