غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران

پس از توافق هسته ای ژنو، کشورهای بسیاری مذاکرات اقتصادی را در زمینه های مختلف با ایران آغاز کرده اند که از جمله آنها کشور روسیه است و دیدار روز شنبه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با لوان جاگاریان، سفیر روسیه در این کشور در همین چارچوب صورت گرفت.

این در حالی است که روسیه از سال ۲۰۰۸ به جمع تحریم کنندگان ایران پیوست، اما در زمان مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب جزو کشورهایی بود که نقش فعالی در جهت کاهش تحریم ها ایفا کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین شافعی روز شنبه در دیار با لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، در محل اتاق بازرگانی در تهران از حجم اندک مبادلات تجاری ایران و روسیه انتقاد کرد.

حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت ایران، ۷۷۸ میلیون دلار بوده است.

ایران در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲، به ارزش ۳۷۰ میلیون دلار دانه گندم از روسیه وارد کرده است، اما واردات ایران از روسیه در حوزه  رآکتورهای هسته ‌ای و دیگ بخار آب گرم نزدیک پنج درصد مجموع این واردات در سال های اخیر اعلام شده است.

شافعی در این دیدار در همین حال گفت که “در چند سال اخیر محدودیت‌ های زیادی بین مبادلات تجاری ایران و روسیه به وجود آمد، اما روسیه از معدود کشورهایی بود که به ایران کمک کرد تا بتواند برخی مشکلات خود را برطرف کند”.

سفیر روسیه در ایران نیز با اشاره به این که روسیه به دلیل تحریم ‌ها زیر فشار است، خاطرنشان کرد: “ما کشور مستقلی هستیم و اگر از ارتباط با ایران سود ببریم آن را ادامه خواهیم داد”.

در همین دیدارلوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران خبر داد که “در راستای توسعه تبادلات اقتصادی افزایش همکاری ‌ها بین دو کشور ۳۱ فروردین ماه وزیر توسعه اقتصادی روسیه به ایران می‌ آید”.

به گفته سفیر روسیه در ایران، وی “هفته ‌ای یک بار برای تبادل نظر درمورد مسائل سوریه و مسائل هسته‌ ای ایران به وزارت امور خارجه ایران می‌ رود”.

با تعلیق تدریجی برخی از تحریم‌‌های نفتی و از جمله آزادسازی صادرات محصولات پتروشیمی ایران به اروپا و نیز خروج نام شرکت ملی نفت، شرکت ملی نفتکش و ۱۴ غول پتروشیمی ایران از فهرست سیاه تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا، دور جدید دیپلماسی انرژی ایران آغاز شده است.

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات اتاق بازرگانی ایران و روسیه، در گفت و گو با شرق پارسی با اشاره به آغاز مذاکرات اقتصادی روسیه با ایران گفت: “هر مجموعه ای که برای سرمایه گذاری با ایران وارد عمل شود قطعا می تواند تجارت برد برد را نصیب خود کند. روسیه هم بر اساس این قاعده و بعد از مشکلات سیاسی وارد گفت و گوی اقتصادی با ایران شده است.”

به گفته خانم مقیمی “روسیه کشور نفت خیزی است و ما می توانیم در سرمایه گذاری های نفتی وارد مذاکرات جدیدی با روسیه شویم. اما باید منتظر پیشنهادات جدید وزارت نفت ایران به روسیه باشیم”.

این عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه معاملات تهاتری بین ایران روسیه را سود بخش ندانست و گفت: “دولتمردان روسیه از فرصت به دست آمده با تعقل و درایت بهتری در این شرایط استفاده می کنند و در دوره حیات سیاسی هر کشوری چنین موقعیت هایی به ندرت پیش می آید. چرا که روسیه در زمان تحریمها علیه ایران راحت تر و آزاد تر بود”.

چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که ایران و روسیه در حال مذاکره درباره جزئیات نهایی معامله ای هستند که بر اساس آن مسکو روزانه بالغ بر ۵۰۰ هزار بشکه از نفت ایران را به ازای صادرات کالا و تجهیزات خریداری خواهد کرد.

این خبر از سوی اکبر نعمت اللهی، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت ایران، تکذیب شد.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به خبر این مذاکرات اظهار داشت: “در صورتی که مسکو و تهران موافقتنامه هایی در رابطه با تبادل نفت ایران با کالاهای روسی به امضا برسانند، این موضوع ممکن است به مانع غیر قابل رفع در راه رسیدن به توافق نهایی برنامه هسته ای ایران تبدیل شود”.

در همین حال اخبار اقتصادی حاکی از آن است که مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و لوک اویل روسیه برای مشارکت ‌های جدید در حوزه نفت و گاز آغاز شده است.

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران، در گفتگو با خبرگزاری مهر نیز از آغاز مذاکرات شرکت نفتی لوک اویل روسیه به منظور بازگشت به ایران خبر داد.

این شرکت روسی منتظر دریافت نظرات و پیشنهادهای وزارت نفت است.

ویگیت الکپروف، مدیرعامل لوک اویل، اعلام کرده است “با لغو تدریجی تحریم ‌های بین ‌المللی علیه ایران هرچه زودتر فعالیت ‌های نفتی خود را در ایران آغاز خواهد کرد”.

لوک اویل دومین شرکت بزرگ نفتی در روسیه است که در بیش از ۴۰ کشور جهان فعالیت دارد و از نظر مالکیت ذخایر نفت و گاز پس از اکسون موبیل آمریکا دومین شرکت بزرگ نفتی جهان به شمار می رود.

این اظهار نظرها در حالی صورت می گیرد که در اجلاس داووس که به تازگی برگزار شد، حسن روحانی، رییس جمهور ایران، از شرکت‌ های نفتی خواست که در راستای تلاش‌ تهران برای برقراری روابط حسنه با غرب به ایران بازگردند.

ابراز علاقه شرکت های خارجی در حوزه انرژی برای حضور دوباره در ایران به شرکت های روسی محدود نمی شود.

همزمان با آغاز مذاکرات نفتی ایران با غول‌های نفت و گاز فرانسه و آلمان، اسفند ماه سالجاری نیز هیئتی از مدیران، فعالان و اساتید صنایع نفت و اقتصاد انرژی ایالات متحده آمریکا به تهران سفر می‌کنند.

اواسط اسفند ماه سالجاری ۱۲ چهره سرشناس صنایع نفت و انرژی جهان از سه کشور ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و ژاپن به منظور سخنرانی در یک کنفرانس بین‌المللی و تبیین وضعیت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران با لغو تدریجی تحریم‌ها در تهران سخنرانی خواهند کرد.

محمد مزرعتی رئیس انجمن اقتصاد انرژی ایران در گفتگو با مهر، سفر این چهره‌ها به تهران در اسفندماه را تائید کرده است.