ریابکوف، معاون وزیر خارجه ایران به همراه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران - عکس از مهر

ریابکوف، معاون وزیر خارجه ایران به همراه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران – عکس از مهر

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است دست یابی به توافق هسته ای میان گروه ۱+۵ و ایران در مهلت تعیین شده امکان پذیر است به شرط آنکه ایران و آمریکا تمایل به چنین کاری داشته باشند.

سرگئی ریابکوف در گفتگویی با خبرگزاری ها در استرالیا، محل برگزاری اجلاس گروه ۲۰، گفته است که قدرت های ۶ گانه (گروه ۱+۵ ) و ایران بیش از هر زمان دیگری، هم اکنون به توافق نزدیکترند و دست یابی به توافق تا پایان مهلت منتهی به روز ۲۴ نوامبر (۳ آذر ) ممکن است.

وی در همین حال گفته است: زمان کافی برای چنین تصمیم گیری هایی در مهلت ۱۸ تا ۲۴ نوامبر (۲۷ بهمن تا ۳ آذر ماه) وجود دارد. اما تضمینی وجود ندارد که در دو پایتختی که مشکلات زیادی با راه حل های فعلی دارند چنین تصمیم هایی اتخاذ شود. منظور من تهران و واشنگتن است.

سیروس ناصرى، عضو مذاکره کننده هسته اى ایران در زمان دولت آقای خاتمی در پاسخ به سوالى درباره اظهارات اخیر عباس عراقچى، معاون وزیر خارجه ایران مبنى بر احتمــال توافق دو طرف بر ســر کلیــات و باقى ماندن جزییات توافق گفت: «اصلا جز این نمى توان کار دیگرى انجام داد و توافق بر سر کلیات و باقى گذاشتن جزییات به نفع جمهورى اســلامى ایران است. اگر ایران به تفاهم کلى سیاسى با ۵+۱ دست یابد و زمان مناسبى را براى بررسى تمام جزییات با دقت تخصیص دهد به نفع کشور خواهد بــود.»

عراقچى در جریان مذاکرات هفته گذشته در مسقط گفته بود: «اینکه تا سوم آذر به نتیجه برسیم واقعا کار دشــوارى اســت و فرصت واقعا کم است ولى ما ناامید نیستیم، احتمالش هست که حداقل در کلان مساله و در موضوعات اساسى به یک تفاهم برسیم.»

وی در همین حال گفته بود: «احتمال اینکه توافقات به طور کامل میان ایران و ۵+۱ برهم بخورد و شرایط به حالت قبل از توافق برنامه اقدام مشترک بازگردد بیشتر از پنج درصد نیست.»

در این میان شبکه خبری پرس‌تی‌وی هفته گذشته به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی گزارش داد در حال حاضر اختلاف اصلی طرفین بر سر لغو تحریم‌ها و نه تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی‌سازی ایران است.

آقای عراقچی پس از چهار دور رایزنی‌های سه جانبه در مسقط در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نمی‌توان گفت پیشرفت یا پسرفتی داشتیم، گفت: همه طرف‌ها جدی هستند و تصمیم داریم هر چه قدر که لازم باشد مذاکرات را تا سوم آذر ادامه بدهیم.

سفر غیرمنتظره وزیر خارجه عمان به تهران

از سوی دیگر خبرگزاری ها گزارش داده اند یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره برای مذاکره با مسئولان عالی رتبه ایرانی به تهران سفر کرده است و گفته می شود با حسن روحانی رییس جمهور ایران هم ملاقات کرده است.

عمان هفته گذشته میزبان مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ بود.

این سفر، در شرایطی که مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های غربی به مراحل حساسی رسیده است مورد توجه زیاد ناظران قرار گرفته است.

ایران و گروه ۱+۵ هم اکنون تلاش می کنند در مهلت ۴ ماهه از پیش تعیین شده به توافق جامع برای حل مسئله هسته ای ایران دست یابند. این مهلت ۴ ماهه در روز ۳ آذر ماه آینده به پایان می رسد.

دور آخر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در مهلت تمدید مذاکرات ۲۷ آبان در وین برگزار می‌شود.