شکاف هایی میان کودتاگران به علت تعویق اعلامیه شورا

 اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل هنگام بازگشت به مذاکرات صلح یمن در کویت در 16 جولای گذشته – عکس از خبرگزاری فرانسه

اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل هنگام بازگشت به مذاکرات صلح یمن در کویت در ۱۶ جولای گذشته – عکس از خبرگزاری فرانسه

با وجود این که اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازان ملل به یمن گزارش خود درباره آخرین تحولات بحران یمن، به ویژه سنگ اندازی های جدید در مذاکرات، را به شورای امنیت ارائه کرد، «الشرق الاوسط» از منابع دیپلماتیک اطلاع یافت که روسیه از صدور بیانیه ای مطبوعاتی که در آن اعضای شورای امنیت از اعلام تشکیل شورای سیاسی حکومتی توسط کودتا گران ابراز نگرانی کنند جلوگیری کرد.

انگلیس پیش نویس بیانیه ای را به شورای امنیت ارائه کرد که کشورهای عضو را به ابراز نگرانی از اعلام تشکیل شورای سیاسی فرا می خوانند، و آن را بر خلاف تعهدات حمایت از روند صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد می داند.

عبد الله المعلمی سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد به «الشرق الأوسط» گفت، روسیه مانع پیش نویس بیانیه مطبوعاتی شد و از تصویب آن به اتفاق آرا جلوگیری کرد. وی افزود، بهانه روسیه، درخواست ارائه توضیحات بیشتری از سوی اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل در خصوص تحولات مذاکرات صلح یمن بود که در کویت جریان دارد. بر اساس اطلاعات دیگری که «الشرق الأوسط» به دست آورد، ولد الشیخ روز گذشته خواستار حمایت شورای امنیت از روند صلح یمن، و افزودن یک بند در بیانیه پیشنهادی شد که تشکیل «شورای سیاسی» را گام سازنده ای ندانست و به صلح در یمن خدمت نمی کند.

در همین راستا، منابع آگاه تأکید کردند به دنبال فشارهای بین المللی و همچنین به علت وجود شکاف هایی میان کودتاگران، آن ها اقدامات مربوط به تشکیل به اصطلاح «شورای سیاسی برای مدیریت کشور» را  متوقف کردند.

از سوی دیگر علی ناصر محمد رئیس جمهور سابق یمن جنوبی، اطلاعات لو رفته مبنی بر نامزدی وی برای ریاست به اصطلاح «شورای سیاسی» را تکذیب کرد. گفته شده بود این شورا شامل ده عضو خواهد بود که به طور مساوی میان حوثی ها و حزب علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق تقسیم خواهد شد.

ناصر به «الشرق الأوسط» گفت، در این باره با او صحبتی نشده است، و او به دنبال قدرت نیست. وی افزود: «من به دنبال یافتن راه حلی برای مشکلات یمن در شمال و جنوب هستم».

علی ناصر در فاصله سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۶ ریاست یمن جنوبی را به عهده داشت.