نفت پس از دو ضربه ایرانی و چینی زیر ۴۰ دلار

بورس بازان شوکه شده در حال پیگیری افت بازار سهام در بورس اوراق بهادار در کوالامپور – عکس از آسوشیتد پرس

بورس بازان شوکه شده در حال پیگیری افت بازار سهام در بورس اوراق بهادار در کوالامپور – عکس از آسوشیتد پرس

روز گذشته بازارهای جهانی پس از کاهش شدیدی که در پی کاهش بزرگ بازار بورس چین صورت گرفت شاهد روز فاجعه باری بود، و نگرانی هایی از تأثیر گذاری افت دومین اقتصاد در جهان وجود دارد.

روز گذشته بازار سهام چین به سرعت افت کرد که باعث از دادن سود کامل یک سال شد، این در حالی است که در اواسط ماه ژوئن (خرداد ماه) گذشته به اوج خود رسیده بود.

در عین حال بسیاری از بازارهای اروپایی نیز شاهد افتی به میزان ۷% در معاملات بعد از ظهر بود، در همین حال بازار بورس آمریکا در هنگام افتتاح کاهش یافت، به طوری که شاخص داو جونز، و شاخص استاندارد اند پورز از سهام ۵۰۰ شرکت، بیش از ۳% کاهش یافت پیش از آن که بتواند برخی از ضرر و زیان های خود را باز گرداند.

مایکل هولاند رئیس هیئت مدیره شرکت هولاند اند کو، در مصاحبه ای تلوزیونی با شبکه ، بلومبرگ گفت: «شکی نیست که وحشت، تولید وحشت می کند»، وی با وصف امروز به «دوشنبه سیاه» افزود: «مسئله روانی است و در همه جا گسترش یافته است».

در همین حال کاهش قیمت نفت بر جو بازار تأثیر گذاشت، زیرا قیمت هر بشکه نفت برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ به زیر ۴۰ دلار رسید. با توجه به منابع بازار، این کاهش قیمت به دو دلیل باز می گردد: اول سقوط بازار سهام در چین، و دوم اظهارات دو روز پیش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران است که گفت ایران میزان تولید نفت خود را به هر قیمتی افزایش خواهد داد، که این به معنی افزایش مازاد در بازار است.

در همین راستا، بازارهای خلیجی ، به علت «تسونامی» که به بازارهای جهانی ضربه زد، به «افت» خود ادامه داد. شاخص سهام عربستان سعودی در حدود ۵٫۸۸ در صد از ارزش خود را از دست داد، به این ترتیب ضرری بالغ بر ۹۶ میلیارد دلار، (معادل ۲۵٫۶ میلیارد دلار) را به ثبت رساند.