صف های طوبل برای دریافت سبد کالادر ایران- خبرگزاری فرانسه

صف های طوبل برای دریافت سبد کالا در ایران- خبرگزاری فرانسه

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ سازمان خواربار و کشاورزی این نهاد بین المللی (فائو) روز ۱۶ اکتبر را روز جهانی غذا نامید تا به این ترتیب آگاهی مردم جهان نسبت مبارزه طولانی بشر با گرسنگی و سوتغذیه را بالا ببرد.

با توجه به تازه ترین تحولات و نیازهای مردم، هر ساله فائو تم جدیدی را برای برگزاری مراسم روز جهانی غذا انتخاب می کند. امسال این سازمان تم «کشاورزی خانوادگی» را انتخاب کرده است و قصد دارد به خانواده هایی که زمین های کشاورزی کوچک را به منبع درآمد خود و تولید غذای بقیه تبدیل کردند، بپردازد.

روز جهانی غذا برنامه ای بین المللی است. اما هدف این روز جهانی برای ایرانیان مفهومی متفاوت دارد. تازه ترین مطالعات آماری حاکی از آن بود که سبد غذایی مردم ایران در ده سال گذشته ۳۰ درصد کوچک تر شده است.

به گزارش بانک مرکزی ایران، سبد غذایی مردم ایران از ۱۳۹۲ کیلو در سال ۱۳۸۲ با ۳۰ درصد کاهش به ۹۸۱ کیلو در سال ۱۳۹۲ رسیده است.به نظر می رسد با حذف یارانه های مواد اساسی، طرح تخصیص یارانه های نقدی نتوانست توان مردم برای خرید غذا و آشامیدنی را ثابت نگاه دارد.

در این فرایند که در دوره رییس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد، به اجرا درآمد، به تدریج یارانه‌ها از مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام حذف شدند. بخشی از این یارانه‌های حذف شده به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود و سایر درآمد این کار صرف کارهای عمرانی و فرهنگی می‌شود.

کابینه احمدی نژاد تصمیم گرفت پس از حذف یارانه ها، مبلغی معادل ۴۵۵ هزار ریال به حساب هر فرد جمعیت ۷۵ میلیون نفری واریز کند تا افزایش قیمت مواد سوختی، آب، برق و غیره جبران شود.

این اقدام نتیجه ای جز افزایش تورم و بی ثباتی اقتصادی نداشت. تورم ۳۰ درصدی بر امید ایرانیان برای داشتن زندگی بهتر و راحت تر سایه سنگینی انداخت و تاجایی استانداردهای زندگی را برای آنان جابه جا کرد که بعضی خانواده ها نمی توانند حتی سبدغذایی ماهانه خود را تامین کنند.

نان قوت غالب مردم ایران است و زمانی به اوج ناتوانی مردم برای تامین خوراک خود پی می بریم که بانگاهی بر آمار در می یابیم که این قلم خوراکی به میزان ۳۷ درصد از سبد غذایی مردم ایران کم شده است. به همین ترتیب گوشت و مرغ هم ۲۷ تا ۳۷ درصد از سبد غذایی ایرانیان کم شدند. برخلاف این اقلام که می توان با پروتئین های گیاهی جایگزین کرد، شیر کالایی غیرقابل جایگزین است. شیر ۳۱ درصد از سبد غذایی مردم ایران کم شد.

نگاه آماری فعلی با تمرکز بر سبد غذایی مردم است اما باید در نظر داشت این افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم با افزایش فزاینده ۳۶۵ درصدی قیمت مسکن، خوراک و پوشاک اتفاق می افتد.

یک خانواده ایرانی در سال ۱۳۸۲ رقمی معادل ۱۲ میلیون و هفتصد هزار ریال در طول سال هزینه خوراک و آشامیدنی می کرد، اما در سال ۱۳۹۲ همان خانواده باید در سال ۵۶ میلیون و هشتصد هزار ریال برای خوراک و آشامیدنی خود هزینه می کرد. این در حالی است که یک کارگر ساده حقوقی معادل ۷۳ میلیون و هفتصد هزار ریال در سال درآمد دارد. این نشان از آن دارد که بک کارگر باید ۷۷ درصد حقوق خود را خرج خوراک کند.

این آمار نگران کننده در طول دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد رخ داد. در این دو دوره ریاست جمهوری وی، جهان بالاترین افزایش قیمت نفت را تجربه کرده بود. جهان تنها دو جهش در قیمت نفت دیده بود. اولی در دهه پنجاه خورشیدی و دومی در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در دهه هشتاد خورشیدی دیده شد.

در این دوره پول نفت هنگفتی به اقتصاد ایران تزریق شد؛ از آن جایی که این کشور قادر به جذب این میزان درآمد را نداشت و در نتیجه سوءمدیریت در این کشور سود ناشی از افزایش نفت به چیزی جز ضرر برای ایرانیان نداشت.

اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی رییس‌جمهور فعلی ایران و معاون وزیر نفت احمدی نژاد در شهریور ۱۳۹۱ گفته بود درآمد ایران از محل فروش نفت در ۳۱ سال گذشته معادل هزار و ۱۱۶ میلیارد دلار بوده و نیمی از این درآمد نفتی در دوره دو کابینه احمدی نژاد حاصل شد و تنها نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت بود.

درآمد نفتی ایران در دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد ۵۳۱ میلیارد دلار بوده که هیچ تاثیر مثبتی در زندگی مردم ایران نداشته است.

کابینه روحانی که شاهد اشتباهات فاحش در سیاست اقتصادی احمدی نژاد بود، تصمیم گرفت طرح توزیع سبد کالا را برای حمایت از قشر کم درآمد به اجرا درآورد.

ایرانیان در بهمن سال ۱۳۹۲ برای دریافت ۱۰ کیلوگرم برنج، ۴ کیلو مرغ، یک شانه تخم مرغ، ۸۰۰ گرم پنیر و دو قوطی روغن مایع صف کشیدند. نوبت دوم تکرار اختصاص چنین سبد کالایی برای اسفند ماه پیش بینی شده بود که با تصمیم هیات دولت تا اطلاع ثانوی لغو شد.

در ظاهر این طرح فرمول ساده ای داشت. اقلام تهیه می شدند و در مراکز مختلف در سطح کشور میان مردم توزیع می شدند. بنا به جمعیت هر شهر شمار مراکز توزیع سبد کالا بیشتر یا کمتر می شد و سبد کالا مایحتاج یک خانواده را دست کم برای چند هفته تامین می کرد. در واقع، طرح طبق برنامه پیش نرفت.

صف های طولانی مردم در زمستان سرد برای دریافت سبد کالا صفحه اول بسیاری از روزنامه های ایرانی را مزین کرده بود. تصویری که رییس جمهور ایران را واداشت از مردم به خاطر مشکلات توزیع سبد کالا عذرخواهی کند. روحانی شب ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه یک سیما حاضر شد و در طی سخنان خود طرح توزیع سبد کالا را یادآور شد و گفت: «اگر مردم در زمینه سبد کالا به زحمتی افتادند، من به عنوان رئیس‌جمهور از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.»

با وجود آن که روحانی همواره از احمدی نژاد و شعارهای پوپولیستی وی انتقاد می کرد، بسیاری از منتقدان توزیع سبد کالا با اقلام کم کیفیت میان مردم را به همان اندازه پوپولیستی خواندند. روحانی می توانست به جای توزیع چند قلم جنس خوراکی کم کیفیت با برگزیدن اقدامات عملی تورم ۳۹ درصدی را کنترل کند و نرخ بیکاری ۲۴ درصدی می تواند به تامین معاش مردم کند.