حسن روحانی رئیس جمهور ایران نخستین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در جمع هنرمندان حاضر شد تا هم شنونده درد د‌لهایشان باشد و هم نوید های امید بخشی به آنها بدهد.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، چهارشنبه شب هیجدهم دی‌ ماه، مهمان هنرمندان بود. این مراسم که در تالار وحدت تهران برگزار شد، با استقبال چشمگیر اهالی فرهنگ و هنرمندان و مسئولان فرهنگی رو به ‌رو شد.

روحانی در این جمع فرهنگی و هنری که با حضور بسیاری از چهره های فرهنگی و هنری همراه بود از عملکرد دولت متبوعش در قبال فرهنگ و هنر دفاع کرد و از اینکه دولت، قصد ممیزی آثار هنرمندان را به شیوه گذشته ندارد و اهل هنر را صاحب نظر در این رابطه می‌داند، سخن گفت.

سخنان رئیس جمهور ایران در این مراسم بارها و بارها در طول سخنرانی ‌اش مورد تشویق هنرمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ها، چهره های بسیاری در این مراسم دیده می شدند؛ فرهنگیان و هنرمندانی همچون محمود دولت‌ آبادی، علی نصیریان، شهرام ناظری، پری صابری، شهرداد روحانی، لوریس چکناواریان، داود رشیدی، مسعود کیمیایی، پرویز کلانتری، بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌ اعتماد، احمد مسجد جامعی، هادی خانیکی، افسانه بایگان، جلیل رسولی، فخرالدین فخرالدینی، محمد سلحشور، تهمینه میلانی و خشایار اعتمادی.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اولین سخنران این رسمی مراسم بود. وی سومین وزیری است که در دولت روحانی صاحب کارت زرد از مجلس می شود. او از هنرمندانی می گوید که از دخالت نابجا در کارشان ناراحتند. جنتی بر این باور است که “نهال فرهنگ و هنر در هوای آلوده به اجبار و خشونت بی ثمر و خشک می شود”.

جنتی از خانه سینما گفت که قفل مشکلش شکسته شد و آرزو کرد که همه خانه های فرهنگی کشور رونق یابند. او اظهار کرد که “هنرمندان از دولت تدبیر و امید انتظار معجزه ندارند و آنها فشارهای سیاسی در داخل و خارج را رصد می کنند”. وزیر فرهنگ ایران از نگرانی اهالی هنر نیز اینگونه گفت: “آنها نگرانند که هنر در غوغاهای سیاسی و کشاکش های اقتصادی نادیده گرفته شود.”

جنتی در سخنانش کنایه ای هم به برخوردهای نمایندگان مجلس با مسایل فرهنگی کشور کرد که چند روز پیش از صحبتهای وی قانع نشدند و کارت زرد را به وزیر دولت روحانی دادند.

از سخنران این مراسم می توان به رضا امیرخانی، نویسنده، ابراهیم حقیقی، گرافیست، اشاره کرد. همچنین نغمه ثمینی، نمایشنامه نویس، نماینده هنرمندان عرصه هنر های نمایشی و البته تنها سخنران خانم مراسم بود که از هنرمندانی می گوید که به جبر روزگار و رفتار های غلطی که با آنها در کشورمان شده است، جلای وطن کرده اند و حالا خاموش شده اند.

بعد از آن نوبت به محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما رسید که جنجالی ترین حرف هایش را در آخر زد و گفت: “هر نظامی خط قرمز های خود را دارد و این را هنرمندان هم می دانند ولی افراط در نشان دادن این خط قرمز ها از عدم اعتماد به نفس یک نظام نشات می گیرد”.

اجرای نمایش “مسافر رضوی” از محمد رحمانیان با بازی حبیب رضایی و اجرای زنده پیانو توسط سعید ذهنی حال و هوای مراسم را هنری کرد. وی به طنز گفت که او و استنلی کوبریک هر دو از سوار شدن به هواپیما می ترسند. از ۱۵ میلیون زائر حرم امام رضا (ع) و اینکه اگر این جمعیت یک بلیت هزار تومانی سینما هم بخرند سینمای ایران پولدار می شود و می تواند به تلویزیون هم وام بدهد.

کامبیز روشن روان به نمایندگی از اهالی موسیقی روی سن تالار وحدت رفت و گفت که موسیقی در ایران حال خوبی ندارد و در چند سال اخیر حالش وخیم تر شده است.

هنرمندان و فرهنگیان هر چه دوست داشتند گفتند تا اینکه نوبت به دکتر حسن روحانی رسید که همه منتظر بودند که ببینند او چه می گوید.

روحانی سخنش را از آنچه که امروز بر اهالی فرهنگ و هنر رفته آغاز کرد. او از اینکه “قطعاً هنرمندان دلسوز نظامند” سخن گفت. لبخند و شوق حاضران نشان از استقبال آنها از سخنان رئیس جمهوری داشت که خطاب به آنها می ‌پرسید: “چرا نظارت بر سینما و کتاب و موسیقی به اهلش واگذار نشود و انجمن ‌های صنفی بخشی از بار مسئولیت وزارت ارشاد را بر عهده نگیرند؟ باید به هم اعتماد کنیم. دوران، دوران “اعتماد” است. وظیفه دولت مداخله در هنر نیست و وظیفه ذاتی دولت تأمین مسائل مهم و ملی همچون امنیت و سیاست خارجی است”.

این تنها جایی نبود که رئیس جمهوری پاسخ بخشی از منتقدان دولت را می‌داد. چه آنکه روحانی به دفاع از وزیر ارشاد خود که روز سه‌ شنبه از مجلس کارت زرد گرفت پرداخت و گفت: “کارت زرد برای این دولت، نگرانی نیست. ما به امثال جنتی ها به عنوان “مدافع هنر و آزادی” افتخار می‌کنیم. در هر مسیری مشکلات هست ولی سوختن و هیچ نگفتن هنر است”.

رئیس جمهور ایران چندین بار در سخنان خود تأکید کرد که “دولت به وعده‌ های خود به اصحاب هنر عمل می‌کند”. او در خلال سخنانش گفت: “من از این‌ که ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به تعطیلی کشانده شده، بسیار متأسفم. حتماً این دولت در ماه ‌های آینده اینها را احیا می‌ کند. اگر چه ممکن است باز هم وزیر کارت زرد بگیرد”.

این سخن رئیس جمهور ایران چنان مورد تشویق حضار قرار گرفت که برای دقایقی صدای تشویق سالن را فرا گرفته بود.

به گفته حسن روحانی، “هنر بدون آزادی معنا ندارد و خلاقیت تنها در سایه حریت امکان پذیر است”.

رئیس جمهور ایران با تأکید براینکه “هنر خطر نیست”، متذکر شد: “هنرمند امنیت کشور را به مخاطره نمی‌ اندازد”. در حالی که سخنان وی با تشویق حاضران همراه شد، او ادامه داد: “نگاه امنیتی به هنر، بزرگترین اشتباه امنیتی است”.

روحانی خاطرنشان کرد که :”منابع تهدید در حال حاضر در مسائل اجتماعی و آسیب‌ هایی همچون فحشا و فساد اقتصادی است که اگر سریع چاره نشود، رابطه دولت و ملت را می ‌خشکاند”.

رئیس جمهور ایران از مشکلات اصحاب هنر هم یاد کرد و با بیان این‌که در دیدار با هنرمندان، بیشتر توفیق شنیدن درد های آنها را داشته است، گفت: “می ‌دانم بخش کوچکی از درد دلهایتان را گفتید. دولت وظایف خود را در چارچوب قانون اساسی انجام می ‌دهد. دولت در حد توانش از هنر حمایت می‌کند”.

سخنان رئیس جمهور ایران بار دیگر با تشویق حضار مواجه شد و ادامه داد: “برخی پنبه‌ ها را از گوش در آورند. ایران امروز منادی آشتی و پرهیز از خشونت است. این‌که طرح ایران در این زمینه ظرف چند ماه به اتفاق آرا در سازمان ملل به تصویب رسید نشان از عظمت ایران است. برای یاری دولت در دیپلماسی عمومی، دست دولت به سوی هنرمندان به عنوان یاران نزدیک و مورد اعتماد دولت دراز است”.

سخن آخر رئیس جمهور ایران این بود که “هنر همیشه خوب است چون هنر همان خوبی است”.