حسن روحانی رئیس جمهور ایران - عکس از اسوشیتدپرس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران – عکس از اسوشیتدپرس

رییس جمهور ایران آمادگی ایران را برای کمک به عراق اعلام کرده و در زمینه همکاری با آمریکا برای مقابله با داعش، اعلام کرده است در صورتی که آمریکا در عراق وارد عمل شود، می توان به همکاری با وی فکر کرد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز شنبه ۲۴ خرداد در یک نشست خبری در جمع رسانه های داخلی و خارجی این کشور در پاسخ به سوالی که اگر از ایران خواسته شود تا با آمریکا در زمینه مبارزه با داعش همکاری کند، گفت: « هر وقتی که آمریکایی ها علیه گروه های تروریستی وارد عمل شدند و ما دیدیم آن وقت می شود برای آن (همکاری با آمریکا) فکر کرد، هنوز زود است چون ما هنوز اثری از آن ندیده ایم که آمریکا کاری انجام داده باشد .» وی گفت: « هنوز که کس دیگری وارد عمل نشده، حالا آمریکا را هم که شما می گویید ما هنوز چیزی ندیده ایم که تصمیمی گرفته باشد یا کاری انجام داده باشد. »

رییس جمهور ایران از آمادگی ایران برای کمک به عراق خبر داده است و گفت: « اگر دولت عراق کمکی بخواهد، مورد رسیدگی قرار می دهیم البته تا امروز درخواست خاصی نشده است اما آمادگی داریم در چارچوب قواعد بین المللی و درخواست رسمی دولت و ملت عراق به آنها کمک خواهیم کرد.»

از آنجا که آمریکا و ایران هر دو کشور آمادگی خود را برای مبارزه با گروه داعش در عراق اعلام کرده اند، برخی از رسانه های انگلیسی زبان گزارش هایی مبنی بر آمادگی همکاری ایران و آمریکا در این زمینه مطرح کرده اند که رییس جمهور ایران در اینباره گفته است « آمریکایی ها هم ممکن است اقداماتی بخواهند انجام دهند، من از طرح آنها بی خبرم اما آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است؛ بنابراین اگر کمکی از ما برآید ما آمادگی داریم.»

خبرگزاری رویترز جمعه شب (۲۳ خرداد) به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرد که مسئولان ایرانی ایده همکاری ایران و آمریکا در مورد بحران عراق را به بحث گذاشته‌اند. آمریکا در واکنش به این خبر اعلام کرده است که این موضوع (همکاری ایران با آمریکا) در حال بررسی است و هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته است.

روحانی: اگر داعش به مرزهای ایران نزدیک شود، با تمام توان مقابله می کنیم

حسن روحانی در پاسخ به سوالی که آیا ایران به طور مستقیم با داعش وارد عمل می شود گفت: «اگر گروهی تروریستی به مرز ایران نزدیک شود، حتما ما برخورد خواهیم کرد. اگر گروه تروریستی بخواهد به مرزهای ما نزدیک شود و ما احساس خطر و تهدید نسبت به حضور آنها کنیم با همه توان برخورد خواهیم کرد.»

وی افزود: «اما در کشور دیگر کمک کردن یک مقوله، ورود مقوله دیگری است. دولت عراق اگر درخواست کمک کند، ما ممکن است هر کمکی که ملت عراق بخواهد انجام دهیم، اما ورود نیروهای ایرانی تاکنون مطرح نبوده است. »

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس تاکنون در هیچ کشوری مداخله نظامی نکرده است، گفته است که «، ممکن است در مبارزه با تروریسم نظر مشورتی به کشوری بدهیم ، اما این که نیروهای ایرانی بخواهند وارد عملیات شوند تا امروز چنین نبوده و من هم بعید می دانم چنین شرایطی پیش بیاید.»

این در حالی است که برخی از رسانه ها از جمله تایمز و وال استریت ژورنال گزارش هایی را در دو روز گذشته مبنی بر ورود نیروهای قدس ایران به عراق برای مقابله با گروه داعش مخابره کرده بودند. این خبر روز جمعه (۲۳ خرداد) نیز توسط امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران تکذیب شده بود.

روحانی: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، به شرایط قبل باز نمی گردیم

حسن روحانی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵+۱ گفته است که اگر حتی کشورش در این مذاکرات تا وقت تعیین شده به توافق نهایی دست پیدا نکند، به شرایط سابق باز نمی گردد. وی تاکید کرده است که «: آمریکا و ۱+۵ و همه آنها هم اگر جمع شوند محال است که شرایط قبل تکرار شود. »

وی گفت: «در مذاکرات با ۱+۵ ما از آغاز دولت یازدهم نشان دادیم که به طور جد برای مذاکره آمادگی و اعتقاد داریم که این مسئله تنها از طریق مذاکره حل و فصل می شود.»

رییس جمهور ایران با اشاره به توافق اولیه این کشور که فرصت شش ماهه به ایران داد گفته است که بسیاری حتی این توافق را پیش بینی نمی کردند. وی در ادامه توافق هسته ای را به نفع منطقه و جهان دانسته و گفت: «یه عده ای، ممکن است اقلیت تندرویی در داخل آمریکا باشند، یک رژیم تندوریی در منطقه ما باشد؛ در داخل ایران هم ممکن است تعداد کمی تندرو داشته باشیم که خوشحال نباشند؛ ولی اینها مهم نیست. مهم این است که جمهوری اسلامی ایران به دنیا نشان داده که به جد دنبال مذاکره است.»

دولت روحانی از ابتدای کار در زمینه سیاست خارجی و به ویژه بحث هسته ای روند متفاوتی را با دولت قبلی ایران، دوره محمود احمدی نژاد، در پیش گرفت، به طوری که در ماه های اولیه کار دولت، ایران توانست به توافق اولیه با گروه ۵+۱ دست یابد و به نظر می رسد که هم اکنون نیز که به فرصت شش ماهه داده شده نزدیک می شویم، جدیت ایران در مذاکرات بیشتر شده است. به طوری که چندی پیش سرتیپ ایتای برون، مقام ارشد سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) گفته است که ایران در مذاکرات اتمی با قدرت های بزرگ جدی بوده است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل بارها ایران را به تلاش برای وقت کشی در روند مذاکرات متهم و در مورد احتمال نتیجه بخش بودن گفتگوهای گروه پنج به علاوه یک با ایران، ابراز تردید کرده است.