بمباران غزه توسط اسراییل-آسوشیتدپرس

بمباران غزه توسط اسراییل-آسوشیتدپرس

حسن روحانی رییس جمهور ایران در نامه ای به روسای کشورهای اسلامی خواستار به کار گیری همه توان جهان اسلام برای لغو فوری و کامل محاصره غزه و کمک به مردم فلسطین شد.

روحانی در نامه خود که روز جمعه ۲۰ تیر ماه خطاب به سران کشورهای اسلامی نوشته، با اشاره به اقدامات اخیر اسراییل و بمباران غزه، گفته است که «طی روزهای گذشته شاهد تهاجم گستاخانه و بی شرمانه نظامیان رژیم صهیونیستی به نوار غزه از جمله بمباران منازل شهروندان فلسطینی و کشتار هدفمند و سازمان یافته غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان و حتی حمله به خبرنگاران بوده ایم که تا کنون به کشته شدن دهها فلسطینی و زخمی شدن صدها تن انجامیده است.»

وی افزوده است: «ادامه این روند به ویژه در شرایط تداوم محاصره ظالمانه نوار غزه و کمبود شدید امکانات پزشکی برای مداوای مجروحان و عدم امکان ارسال کمک های انساندوستانه به نوار غزه، نگران کننده است و می تواند به وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی منجر شود.»

رییس جمهور ایران کمک به مردم فلسطین و مقابله با اقدامات اسراییل را وظیفه نهادهای بین المللی و «کشورهای آزادیخواه» دانسته و گفت: «در این میان کشورهای اسلامی بویژه با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، مسئولیت مضاعفی را بر دوش دارند. لازم است جهان اسلام همه توان خود را برای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و کمک به مردم فلسطین به ویژه با توجه به قرار داشتن در ماه پرفیض و برکت رمضان، بکار گیرد.» وی بر لزوم وحدت و انسجام بین کشورهای اسلامی تاکید کرده است.

تنش‌ها بین اسراییل و فلسطینی‌ها از هفته گذشته پس از آن شدت گرفت که یک نوجوان فلسطینی به نام محمد ابو خضیر زنده زنده سوزانده شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که جسد سه شهرک‌ نشین اسراییلی حوالی روستای حلحول در شهر الخلیل واقع در کرانه باختری پیدا شد. تل‌آویو حماس را مسئول مرگ این سه نفر می‌داند، اما حماس این اتهام را رد می‌کند.

نوار غزه از ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی در محاصره رژیم اسراییل قرار دارد. محاصره غزه شرایطی را در این منطقه به وجود آورده که به کاهش استانداردهای لازم برای زندگی و افزایش بی‌سابقه فقر و بی‌کاری برای ساکنان آن منجر شده است.

۱۰۰ فلسطینی در حملات روزهای اخیر اسراییل کشته شدند

گزارش ها حاکی از آن است که تعداد فلسطینی هایی که در حملات اخیر اسراییل کشته شده اند، به ۱۰۰ نفر رسیده است.

بمباران غزه ار سوی ارتش اسراییل شب گذشته (پنج شنبه ۱۹ تیر) نیز ادامه داشت، به طوری که این بمباران در منطقه رفح پنج کشته بر جای گذاشت. با توجه به آمار روزهای گذشته، تعداد کشته شدگان فلسطینی به حدود ۱۰۰ نفر رسید.

به گفته وزیر بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین بیش از ۶۷۰ فلسطینی نیز در غزه زخمی شده اند.

اسراییل اعلام کرده است که شبه نظامیان غزه بیش از ۲۰۰ راکت به اسراییل پرتاب کرده اند که برخی از آنها به عمق اسراییل برخورد کرده است، اما تاکنون آماری از کشته شدگان اسراییلی منتشر نشده است و گزارش های رسیده نشان می دهد که راکت های پرتاب شده از نوار غزه موجب مجروح شدن کسی نشده، اما فعالیت های تجاری در مناطق جنوبی اسراییل را فلج کرده و صد ها هزار نفر را راهی پناهگاه ها کرده است.

به گفته ارتش اسراییل، از زمان آغاز عملیات «لبه محافظ» در روز سه شنبه ۷۵۰ محل حماس بمباران شده است.

در پی تشدید حملات اسراییل به نوار غزه و با توجه به درخواست های متعدد بین المللی، شورای امنیت سازمان ملل روز پنج شنبه جلسه ای را تشکیل داد. همچنین باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا نیز پنج شنبه شب در گفت و گوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل اعلام کرده که کاخ سفید آماده می شود تا تلاش ها برای برقراری آتش بس میان اسراییل و شبه نظامیان در نوار غزه را بر عهده بگیرد.