سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس - عکس از شرق پارسی

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس – عکس از شرق پارسی

حسن روحانی رییس جمهور ایران در داووس اعلام کرد که دشمنی سه دهه ایران و آمریکا می تواند به دوستی بین آن ها تبدیل شود، در صورتی که دو طرف تلاش کنند.

رویترز در گزارشی نوشت که حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) بعد از ورود به داووس در گفتگو با تلویزیون سوییس گفت: « اگر هر دو کشور بخواهند و تلاش کنند، تبدیل سه دهه دشمنی میان آمریکا و ایران به دوستی امکان پذیر است.»

روحانی در مصاحبه با تلویزیون سوییس درباره تعاملات کشورش با ایالات متحده آمریکا گفت: «تعاملات ایران و آمریکا نیز در ماه‌های گذشته، وارد مرحله جدیدی شده است و برای اولین بار، سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای با هم مذاکره، تبادل نظر، و حتی اتخاذ تصمیم کرده‌اند. این تحولی مهم در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران است.»

حسن روحانی در اجلاس داووس- عکس از شرق پارسی

حسن روحانی در اجلاس داووس- عکس از شرق پارسی

رییس جمهور ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر رییس جمهور آمریکا زمانی دستش را به سوی شما دراز کند، آیا شما نیز دست او را می فشارید؟ گفت: «ما باید همگی تلاش کنیم شرایط بهتری را برای صلح بیشتر در جهان و ارتباط نزدیک تر ملت ها با جهان ایجاد کنیم و همه باید قبول کنیم در یک احترام و منافع متقابل می توانیم به اهداف درست دست پیدا کنیم.»

روحانی همچنین در مورد بازگشایی سفارت آمریکا در تهران گفته که «هیچ چیز در دنیا ناممکن نیست» و وی تاکید کرده که «هیچ دشمنی و دوستی تا ابد باقی نخواهد ماند.»

روحانی در این گفت و گو به مشکلات متعددی که ما بین ایران و آمریکا وجود داشته و دارد اشاره کرده و اعلام کرد: «این مشکلات در زمان کوتاه حل نمی شود، اما همه باید به فکر حل مسایل و آینده مثبت باشیم، اگر چه این کار بسیار سخت و مشکل خواهد بود.»

وی در خصوص چگونگی تغییر مواضع میان ایران و آمریکا افزود: «همه چیز وابسته به عملکرد است؛ اگر دولت آمریکا حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و شرایط را برای اینکه تخاصم از بین برود آماده کند، جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ مثبت نسبت به این حرکت خواهد داد.»

روحانی: ایران پتانسیل تبدیل شدن به ۱۰ اقتصاد برتر دنیا را دارد

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس - عکس از شرق پارسی

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس – عکس از شرق پارسی

رییس جمهور ایران به عنوان اولین سخنران نشست سران سیاسی و اقتصادی جهان بعد از خوش آمدگویی کلاوس شراب موسس مجمع جهانی در اجلاس داووس، امروز پنج شنبه ۲۳ ژانویه (سوم بهمن) بر ضروت سرمایه گذاری اقتصادی در ایران تاکید کرد و از سیاستمداران و سرمایه گذاران خارجی خواست به ایران سفر کنند.

حسن روحانی در صحبت های خود اعلام کرد که اقتصاد ایران ظرفیت این را دارد که در ۳۰ سال آینده جزو ۱۰ اقتصاد اول جهان باشد.

وی بر آمادگی کشورش برای همکاری در زمینه انرژی تاکید و از مشارکت اقتصادی در حوزه انرژی استقبال کرد و گفت: « دولت من آمادگی کامل دارد تا با همه کشورهای همسایه، در طیفی از مسایل، از محیط زیست، ایمنی نیروگاه های هسته ای، پروژه های مشترک اقتصادی، توسعه تجارت، احقاق حقوق مردم فلسطین، جلوگیری از فاجعه انسانی در سوریه، امنیت خلیج فارس، و مبارزه با تروریسم و افراطی گری، وارد تعامل شده و به قواعد مشترک عملی، و رژیم های حقوقی پایدار دست یابد. »

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس - عکس از شرق پارسی

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس – عکس از شرق پارسی

به گفته آقای روحانی، در حوزه سیاست خارجی همکاری منطقه‌ای برای ایران اولویت دارد و دولت او قصد دارد مبنا را با همه کشورهای همسایه از جمله عراق، عربستان و ترکیه مبنا بر پایه بازگشایی روابط اقتصادی و سیاسی بگذارد.

رییس جمهور ایران با اشاره به ناامنی و خشونت که هم اکنون در منطقه خاورمیانه حاکم شده است گفت: «من اعتقاد دارم که امنیتِ جهان به امنیت منطقه خاورمیانه گره خورده است، و امنیتِ این منطقه با غفلت از مردم تأمین نمی شود. لذا برای امنیت جهانی، هم باید سخن مردم منطقه را شنید، و هم برای جامعه جوان این کشورها، شغل و آینده امیدبخش فراهم کرد. من به صراحت اعلام می کنم که راهِ امنیت، از فرهنگ و اخلاق و توسعه می گذرد. »

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس - عکس از شرق پارسی

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس – عکس از شرق پارسی

حسن روحانی دومین رییس جمهور ایران بعد از سید محمد خاتمی در سال ۲۰۰۴ است که به اجلاس اقتصادی داووس دعوت شده است.
چندی پیش دبیر اجرایی اجلاس مجمع جهانی اقتصاد داووس به تهران سفر کرده بود تا رییس‌ جمهور ایران را برای شرکت در اجلاس اقتصادی داووس که ۲۲ تا ۲۵ ژانویه برگزار می شود، دعوت کند. با قطعی شدن این دعوت و سفر روحانی به داووس پیش بینی می شود رییس جمهور ایران ساعت ۱۰ صبح پنج شنبه ۲۳ ژانویه به وقت محلی در اجلاس داووس درباره «ایران در جهان» سخنرانی کند.

به گفته برگزار کنندگان داووس، در چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد بیش از دو هزار و پانصد نفر از جمله چهل رییس دولت حضور خواهند داشت و پیش بینی شده که یک هزار و پانصد نفر از شرکت کنندگان را نیز روسای شرکت های بزرگ اقتصادی جهان تشکیل دهند.

اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (world economic forum) همه ساله با حضور رهبران سیاسی و نخبگان اقتصادی و تجاری کشورهای مختلف جهان در سوییس برگزار می شود و تحت تاثیر نام محل برگزاری به نام اجلاس داووس (Davos) مشهور شده است.
مجمع جهانی اقتصاد، بنیادی غیردولتی و بین المللی است. به گفته حامیان این بنیاد اقتصادی، مجمع جهانی اقتصاد مکانی ایده آل برای گفتمان و مباحثه درباره مهمترین مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی زمین است، زیرا نمایندگان قوی ترین سازمان های اقتصادی و بانفوذترین نهادهای سیاسی جهان در اجلاس آن شرکت می کنند؛ متفکران به طرح ایده های خود می پردازند و فضای عموماً غیررسمی اجلاس، بحث های گسترده و بی پرده ای را موجب می شود.

بدین ترتیب می توان گفت که این کنفرانس صرفا یک هم اندیشی جهانی است. اما در هم اندیشی امسال فرصتی برای ایران فراهم شده که بسیاری از صاحب نظران منتظرند که سخنان رئیس جمهور ایران را بشنوند و از نحوه گفتار ایران با دنیا مطلع شوند.

بر این اساس اشپیگل نوشته است که «اوج سیاسی نشست داووس سخنرانی رییس جمهور ایران خواهد بود که موضوع آن «جایگاه ایران در جهان» انتخاب شده و انتظار می رود روحانی در سخنان خود در جمع سران سیاسی و اقتصادی شرکت کننده، همه کشورها را به سرمایه گذاری در ایران فرا بخواند.»

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس - عکس از شرق پارسی

سخنرانی حسن روحانی در اجلاس داووس – عکس از شرق پارسی

حسن روحانی در اجلاس داووس- عکس از شرق پارسی

حسن روحانی در اجلاس داووس- عکس از شرق پارسی