حسن روحانی رییس جمهور ایران دوشنبه شب، 21 مهرماه، در مصاحبه زنده تلویزیونی موضوع هسته‌ای ایران را «برگشت ناپذیر» خواند  -آژانس خبری فرانسه

حسن روحانی رییس جمهور ایران دوشنبه شب، ۲۱ مهرماه، در مصاحبه زنده تلویزیونی موضوع هسته‌ای ایران را «برگشت ناپذیر» خواند -آژانس خبری فرانسه

حسن روحانی رییس جمهور ایران دوشنبه شب، ۲۱ مهرماه، در مصاحبه زنده تلویزیونی موضوع هسته‌ای ایران را «برگشت ناپذیر» خواند و گفت: «فکر می‌کنیم که اختلافات میان تهران و گروه ۱+۵ در همین ۴۰ روز باقیمانده قابل حل و فصل نهایی است.»

وی تاکید کرد: «موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر است و هیچ وقت به شرایط یکسال قبل بر نمی‌گردیم. اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم که در همین ۴۰ روز باقیمانده مسائل قابل حل و فصل نهایی است. اما اگر مسائلی پیش بیاید به هر حال دو طرف درباره یک راه حلی به تفاهم می‌رسند.»

روحانی تاکید کرد ایران با گروه ۱+۵ درباره کلیات مساله هسته‌ای «اتفاق نظر» دارد و امروز این «گروه قبول کرده که موضوع هسته‌ای و حق ایران را به رسمیت بشناسد.»

وی اختلاف عمده میان دو طرف را در جزئیات برنامه هسته‌ای دانست و گفت: «حالا اینکه برای چند سال ایران چه مسائلی را بپذیرد و آن هم به صورت محدود، مورد بحث است اما در اینکه باید تحریم برداشته شود جای اختلاف نظر نیست، اما اینکه این کار از کی باید آغاز شود و اولش چگونه باشد، دومش چه باشد مسائل مهمی است که باید حل شود اما در کلیات مساله امروز توافق داریم.»

رییس جمهوری ایران اظهار داشت: «دنیا قبول کرده که ایران باید دارای فناوری هسته‌ای باشد، هم اینکه از طریق مذاکره مسائل حل و فصل شود و هم اینکه همه پذیرفتند باید توافق حاصل شود.»

ایران و گروه ۱+۵ سرگرم مذاکرات جامع با هدف حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران هستند. مهلت پایان این مذاکرات، سوم آذر (۲۴ نوامبر) تعیین شده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خروج اقتصاد ایران از رکود را دستاورد مذاکرات هست ای دانست و خاطرنشان کرد باوجود آن که هنوز توافق جامع حاصل نشده است و تحریم ها به طور کامل لغو نشدند، «اقتصاد ایران به طور کامل از رکود عبور کرده». وی در گزارش کوتاهی رشد اقتصادی ایران را شرح داد: «در مجموع امروز علائم بسیار زیادی داریم. در شش ماهه اول امسال رشد واردات و صادرات قابل ملاحظه است. حدود ۲۶ میلیارد واردات و ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم. صادرات غیرنفتی ما حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است که تا پایان سال به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و این نشان دهنده حرکت و رونق اقتصادی است.»

وی با انتقاد از سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «ببینید قبل چه وضعیتی در کشور حاکم بود. بانک مرکزی به مرکز فروش سکه و دلار تبدیل شده بود. در این ۱۳ تا ۱۴ ماه (فعالیت دولت یازدهم) تقریبا نقدینگی در مسیر درست خود حرکت می‌کند. امروز دست بانک‌های ما در زمینه تسهیلات یک مقداری باز شده است. تسهیلات پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است.»

ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای راهی وین شدند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای ادامه مذاکرات هسته ای برای توافق بر سر راه‌حل جامع هسته‌ای راهی وین شد. در این دور از گفتگوها دوجانبه و سه‌جانبه با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در راس برنامه است.

در همین راستا قرار است سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیرخارجه ایران صبح امروز سه‌شنبه ۱۴ اکتبر با ویلیام برنز، قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا، و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار و گفتگو کنند.

سه‌شنبه شب نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگوی دو جانبه ای خواهند داشت.

چهارشنبه ۲۳ مهر ماه نیز نشست سه جانبه‌ای با حضور محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون در این شهر برگزار خواهد شد.