دیدار سران ایران و بریتانیا، نخستین بار پس از انقلاب اسلامی سال 57 - عکس از اسوشیتدپرس

دیدار سران ایران و بریتانیا، نخستین بار پس از انقلاب اسلامی سال ۵۷ – عکس از اسوشیتدپرس

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز چهارشنبه هم در ادامه حضور در نیویورک، ضمن سخنرانی در کنفرانس ها یا شرکت در مصاحبه های مطبوعاتی، با مقامات بعضی کشورها دیدار کرد و در این میان دیدار وی با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا بیش از همه مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ها، روحانی و کامرون در این دیدار، درباره موضوع هسته ای ایران، خطر تروریسم در سوریه و عراق و مناسبات دو جانبه، بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهور ایران در این دیدار که روز چهارشنبه انجام شد، گفت: «دولت ایران در پی تعامل سازنده با جهان بر مبنای احترام و منافع مشترک است و نسبت به انگلستان هم علاقمند به ایجاد رابطه خوب و توسعه مناسبات هستیم.»

آقای روحانی همچنین با اشاره به مذاکرات مشروح ایران و ۱+۵ در زمینه موضوع هسته ای گفت: «اگر ۱+۵ انعطاف لازم را داشته باشد در مدت معقول، توافق در دسترس ماست. از فواید آن بنای اعتماد است که می تواند مبنای توسعه همکاری ها در سایر حوزه ها باشد.»

همچنین دیوید کامرون در این دیدار با اشاره به اختلاف نظرهای ایران و انگلستان در سال های اخیر، فرصت برای بازسازی روابط دو جانبه ایران و غرب را مهم دانست و گفت: «ظرفیت های زیادی در حوزه اقتصاد و موضوعات علمی برای همکاری و گفت و گو میان دو کشور وجود دارد.»

دیدار روحانی و کامرون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل - عکس از بی بی سی

دیدار روحانی و کامرون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل – عکس از بی بی سی

اما آقای کامرون پس از این ملاقات در جریان سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «من پیشتر با پرزیدنت روحانی دیدار کردم… ما اختلافات جدی داریم. حمایت ایران از سازمان های تروریستی، برنامه اتمی این کشور و نحوه رفتار با مردم خودش، جملگی باید تغییر کند.»

وی در همین حال گفت: «اما رهبران ایران می توانند به شکست تهدید داعش کمک کنند. می توانند به ایجاد یک عراق باثبات، با دولتی فراگیر و همچنین ایجاد یک سوریه با ثبات با دولتی فراگیر کمک کنند. و اگر آماده این کار باشند ما باید از مشارکت آنها استقبال کنیم.»

پیش از این وبسایت نشریه تایمز بریتانیا، انگیزه نخست وزیر این کشور از این دیدار را فراهم کردن “تضمین بیشتر” برای شکل دهی ائتلافی فراگیر در نبرد با گروه موسوم به “دولت اسلامی” (داعش سابق) عنوان کرده است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران به اظهارات نخست وزیر بریتانیا

اما سخنان کامرون در سازمان ملل با واکنش وزارت خارجه ایران روبه رو شد. مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان روز چهارشنبه نخست وزیر بریتانیا گفت: «سخنرانی نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی ملل متحد نشان دهنده تداوم دیدگاه خودمحورانه دولتی است که سابقه نابسامانی در منطقه ما دارد و بسیاری از مشکلات این منطقه به دلیل سیاست‌های نادرست آن دولت است.»

وی افزود: «باعث تاسف است که دولتی که با اقدامات و حمایت‌های خود از تروریست‌ها، منطقه ما و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است به خود اجازه می‌دهد که در باره کشوری که همواره در مبارزه با این پدیده شوم پیشقدم بوده است، قضاوت نابه‌جا کند.»

روحانی: سیاست ما پرهیز از تنش غیرضروری با آمریکاست

از سوی دیگر اظهارات روز چهارشنبه حسن روحانی رییس جمهور ایران در بنیاد آمریکای نوین و
در گفتگو با فرید ذکریا خبرنگار آمریکایی نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

وی در سخنانش با اشاره به این که سه سال پیش که در سوریه ناآرامی‌ها شروع شد، “داعشی وجود نداشت” گفت مداخله‌های فرامنطقه‌ای به تقویت تروریسم منجر می‌شود. وی گفت: «مشکل داعش از عدم درک مناسب از منطقه نشات گرفته است.»

سخنرانی روحانی در مرکز آمریکای نوین - عکس از بی بی سی

سخنرانی روحانی در مرکز آمریکای نوین – عکس از بی بی سی

آقای روحانی با اشاره به سخنران امروز باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که گفت «پیام من به مردم و رهبران ایران ساده است، نگذارید این فرصت از دست برود» گفت: «این فرصت از سال گذشته به وجود آمد» وقتی که مردم ایران در انتخابات شرکت کردند، ما هم معتقدیم که باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل از مردم و رهبران ایران خواست تا از مذاکرات هسته‌ای جاری برای یافتن یک «راه حل دیپلماتیک» صلح آمیز به منظور حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای خود استفاده کنند.

وی که روز چهارشنبه دوم مهرماه سخن می‌گفت، اظهار داشت: «این مهم تنها در صورتی تحقق پیدا می‌کند که ایران این فرصت تاریخی را غنیمت بداند.»

وی گفت: «پیام من به رهبران و مردم ایران ساده و معقول است: نگذارید این فرصت از دست برود. ما می‌توانیم به راه حلی برسیم که نیازهای انرژی شما را تامین کند و در عین حال، به دنیا اطمینان دهد که برنامه شما صلح آمیز است».

روحانی از سوی دیگر در این گفتگو با اشاره به اهمیت توافق هسته ای با غرب در صورت تحقق گفت: «از توافق هسته‌ای مهم‌تر فضای بسیار خوبی است که (در صورت توافق) به وجود خواهد آمد و می‌شود از آن برای تعامل در راستای منافع دو ملت استفاده کرد. زمینه‌های مختلفی برای همکاری ایران و آمریکا در آینده وجود دارد.»

حسن روحانی رییس جمهور ایران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین دیدار دیگر هم در حاشیه نشست سازمان ملل در نیویورک برگزار کرد. وی با رییس جمهور بولیوی، نخست وزیر عراق، رییس جمهور اسلونی، رییس شورای اروپا، جمعی از سرمایه گذاران و اقتصاددانان امریکایی، و نیز جمعی از دانشمندان و عالمان مسلمان در آمریکا ملاقات و گفت و گو کرد.