حسن روحانی در جمع مردم زاهدان مرکز استان سیستان بلوچستان-شرق پارسی

حسن روحانی در جمع مردم زاهدان مرکز استان سیستان بلوچستان-شرق پارسی

حسن روحانی رییس جمهور ایران در سخنانی اعلام کرده است که دولت وی به دنبال سانسور دولتی نیست و از همین رو مورد نقد بسیاری از افراد داخلی قرار گرفته است.

رییس جمهور ایران روز سه شنبه ۹ اردیبشهت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: «دولت در پی سانسور دولتی نیست، همانطور که می بینید بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می شود و من افتخار می کنم به دولتی که شرایطی به وجود آورده است تا همه به راحتی حرف می زنند و نقد می کنند، سخن می گویند و گاهی از کاه کوه می سازند.»

روحانی اعلام کرده است که دولت سعی دارد دخالت خود را در همه امور کمتر کند و به گفته وی «باید تشخیص خوب و بد را به صاحب نظران واقعی و انجمن ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و بدانیم هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست.»

رییس جمهور ایران تاکید کرده است که «صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند».

این در حالی است که پیش از این علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد کابینه روحانی، اعلام کرده که مصمم است سانسور پیش از چاپ را بردارد. او در صحبت های خود گفته است که معنای ممیزی یا بررسی پیش از چاپ همان سانسوری است که قانون اساسی جمهوری اسلامی انجام آن را منع کرده است.

باید گفته شود که تا سال ۱۳۸۹ هجری خورشیدی، در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، هیچ قانونی در ایران وجود نداشته که سانسور پیش از چاپ کتاب را ایجاب کند. فقط در زمینه کتاب هایی که برای کودکان منتشر می شود، مصوبه سال ۱۳۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی پیش از چاپ را در ایران الزامی می کند.

روحانی در صحبت های امروز خود با اشاره به اینکه کتاب، نویسنده و ناشر و خواننده کتاب حرمت دارند تاکید کرده است که نباید “حرمت کتاب” به زبان نیست و باید قانون لحاظ شود و امنیت اجتماعی و حقوقی برای اهل قلم فراهم کرد.

اگر چه این صحبت ها نشان از حمایت دولت از ناشران کتاب دارد، اما با رجوع به آمارهای کتاب های که مجوز انتشار نمی گیرند و یا نویسندگانی که ممنوع القلم شناخته می شوند می توان سنگینی حضور حوزه سیاسی بر دنیای کتاب را احساس کرد. البته باید گفت که همین فرایند با تغییر دولت های فراز و نشیب های فراوانی داشته است.

احمد تهوری از نشر ققنوس در این زمینه به شرق پارسی می گوید: «من نمی توانم بگویم که در دولت جدید هیچ تغییر محسوسی نداشتیم. مجوزهای کتاب تغییراتی کرد و چند مورد از کتاب هایی که در دولت قبل غیر مجاز اعلام شده بود به آنها مجوز داده شد البته نه به همه آنها بلکه به برخی از کتاب ها. باب تعامل و رایزنی و مشاوره با مترجمین و مولفین گشوده شد. قبلا اصلا هیچ گفتگو و دیالوگی میان مترجمین و مولفین و وزارت ارشاد صورت نمی گرفت.»

گرفتن مجوز کتاب از ارشاد از یک ماه شروع و تا چند سال می تواند طول بکشد. با این حال در دولت جدید آنچنان که کاوه کیائیان از نشر چشمه به شرق پارسی می گوید « فرایند گرفتن مجوز منظم تر شده و پاسخگویی بهتر شده است. ما کتاب هایی داریم که سال ۸۴ به ارشاد رفته و تا حالا جوابی برایشان نگرفته ایم. در دولت قبلی جواب نه را کمتر می گفتند تا هزینه ای پرداخت نکنند و به جای نه گفتن معلق می گذاشتند.»

طی روزهای اخیر حملات تندی علیه حسن روحانی صورت گرفته است. به طوری که در آخرین مورد فیلم جنجالی با نام “من روحانی هستم” که به زندگی سیاسی حسن روحانی و گذشته او اشاره دارد منتشر شد که واکنش هایی را به همراه داشت.

حسن روحانی خطاب به منتقدان و افرادی که سعی در تخریب وی و دولت وی دارند گفته است: «اگر گروهی می خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی باز دارند و اگر گروهی می خواهند به اتهام و دروغ، ضربه بر اخلاق جامعه وارد کنند، یادشان باشد امسال سال فرهنگ است.»

وی با انتقاد از این گروه که سعی دارند مردم ایران را با حوادث غیر واقعی و دروغین سرگرم کنند و با تاکید بر اینکه ملت ایران به دنبال آرامش است و نقد را پسندیده و حق همه گروه ها دانسته است و گفت: «اما آنچه پسندیده نیست این است که با پول مردم و بیت المال مردم از دولتی که منتخب مردم است و با رای اکثریت شروع به کار کرده است کسی بخواهد به جای نقد تخریب را شروع کند.» وی از منتقدان و تندروها خواسته است که اگر انتقادی دارند با «شناسنامه حرف بزنند و بگویند وابسته به کدام جناح هستند». وی تاکید کرده است این گروه باید با نام جناح خود صحبت کنند نه اینکه از نام ملت ایران استفاده کند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، حملات اخیر علیه حسن روحانی را ساماندهی شده خواند و به شرق پارسی گفت : «جناح تندرو همچنان می خواهد با بی اخلاقی حسن روحانی را با شیوه های ماکیاولیستی تخریب کند. آنها راست و دروغ را به هم می بافند تا حرف خود را حق نشان دهند.»

به گفته این استاد دانشگاه تهران، «تحریف حق و منافع ملی را قربانی منافع سیاسی خود کردن این روزها روش عادی برای جناح تندرو شده است.»