تقدیم استوارنامه سفیر چین - عکس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران

تقدیم استوارنامه سفیر چین – عکس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران

حسن روحانی رییس‌جمهور ضمن مثبت ارزیابی کردن همکاری های ایران و چین در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای از گذشته تاکنون، از این کشور خواست با «تلاش بیشتر» در چارچوب مذاکرات ایران با ۱+۵، برای رسیدن به توافق جامع و نهایی کمک کند.

روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید چین در تهران، به پیشینه مثبت روابط ایران و چین اشاره کرد و طبق گفته های وی «چین در دورانی که ایران مورد تجاوز قرار گرفت و در هنگام تحریم‌ها اقدامات مفیدی انجام داد که راهگشا و مفید بود» و همین امر باب گسترش روابط دو کشور را باز کرده است.

رییس جمهور ایران خواستار تعمیم چنین رابطه ای در هسته‌ای شد. او ضمن ارزشمند خواند همکاری‌های چین در این خصوص گفت: «ما امروز خواهان تلاش بیشتر این کشور در چارچوب مذاکرات ایران با ۱+۵ تا طرفین به توافق جامع و نهایی دست یابند.»
دکتر بهرام امیراحمدیان، تحلیلگر سیاسی، درباره نفوذ چین در مذاکرات هسته ای به شرق پارسی گفت: «چین به عنوان یک شریک تجاری مهم بسیاری از کشورهای جهان و سهم زیادی که این کشور در اقتصاد جهانی دارد امکان چانه زنی چین را در معادلات سیاسی افزایش داده است. چین از نظر اقتصادی این توانایی را دارد که از این اهرم استفاده کرده و در مذاکرات هسته ای ایران نقش جدی ایفا کند و به همین سبب آقای روحانی با توجه نقش چین از این کشور خواسته است که در پرونده هسته ای که هم اکنون در مرحله حساسی قرار گرفته و روزهای پایانی توافق شش ماهه را سپری می کند استفاده کند.»

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: «چین تا به حال مورد توجه قرار نگرفته و احتمالا مطالعاتی که قبل از این دیدار صورت گرفته رییس جمهور ایران را هم به این نتیجه رسانده است که از چین بخواهد در مذاکرات هسته ای از نقش خودش بیشتر استفاده کند.»

با وجود کم کاری های برخی شرکت های چینی در میادین نفتی ایران که منجر به اخراج آنان از این میادین شد، روحانی از آمادگی ایران برای همکاری با چین «در ساخت مخازن بزرگ نفت و پالایشگاه‌های بزرگ» خبر داد.

رییس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات مهم روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس‌های «شانگهای» و «سیکا»، گفت: انتظار است با سفر «پینگ» رییس‌جمهوری خلق چین به تهران در آینده‌ای نزدیک این همکاری‌ها بیش از پیش ارتقاء یابد.

پانگ سن سفیر جدید چین که پیشتر به عنوان نماینده ویژه چین در مذاکرات ۱+۵ با ایران حضور داشته، تاکید کرد: «چین همواره از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چارچوب آژانس بین المللی انرژی هسته ای حمایت کرده است.»

به گفته احمدیان «چین به این باور رسیده که برای رشد اقتصادی کشورش نیاز به واردات انرژی دارد و کشوری نیست که به سادگی نیازهای انرژی خودش را تامین کند و اخیرا هم نزدیکی روسیه به چین و قرارداد تجاری چهارصد میلیارد دلاری که البته رقم بسیار سنگینی است و شاید سالها طول بکشد. با چنین موقعیتی شاید در پس مذاکرات هسته ای چین هم به این نتیجه رسیده باشد که نقش جدی در حل پرونده هسته ای ایفا کند. اکنون که مذاکرات اندکی در فضای تنگنا قرار گرفته بازیگر دیگری می تواند به نوعی اراده خودش را به ویژه به آمریکا بقبولاند و شاید دکتر روحانی از این منظر به مسئله نگاه می کند و این سیاست درستی هم هست که دکتر روحانی اتخاذ کرده است.»

سن درباره موضع چین در قبال اعمال تحریم ها علیه ایران گفت: «ما مخالف تحریم های یک جانبه و ایجاد تکلیف برای کشورها، خارج از معاهدات ان پی تی بوده و هستیم و اطمینان می دهیم که در مذاکرات آتی ایران با ۱+۵ از موضع ایران حمایت خواهیم کرد.»

ابراز آمادگی ایران برای پذیرش مشروط پروتکل الحاقی

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که این کشور با تعیین شرایطی می‌تواند پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را بپذیرد.

کمالوندی به خبرگزاری خانه ملت وابسته به مجلس ایران گفته است: «اگر تحریم ها برداشته شود، خصومت ها از بین برود و همه مسائل مربوط به پرونده هسته ای حل شود و تنها شفافیت باقی بماند تا ۱+۵ نگرانی بی موردی نداشته باشند، حاضریم پروتکل الحاقی را امضا کنیم، اما تصمیم گیرنده نهایی مجلس است.»

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران «در صورت امضای پروتکل، لایحه‌ای از طریق دولت به مجلس پیشنهاد می شود و همه اینها منوط به این است که در تفاهم جامع به این نتیجه برسیم که باید پروتکل الحاقی امضا شود.»

امضا و تصویب پروتکل الحاقی اختیاری است و جزو وظایف کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های اتمی نیست و به عنوان اقدامی اطمینان ساز انجام می شود.

پروتکل الحاقی امکان بازرسی های وسیع و سرزده از تمامی مناطق مورد نظر اعم از تاسیسات اعلام شده و نشده را برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم می کند.