سفر حسن روحانی به خوزستان -عکس از شرق پارسی

سفر حسن روحانی به خوزستان -عکس از شرق پارسی

رییس جمهور ایران در آستانه اجرایی شدن مفاد توافقنامه ژنو اعلام کرده که برخی به علت منافع شخصی مخالف برداشتن تحریم ها هستند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز پنج شنبه ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) در ادامه سفر استانی خود به خوزستان در جمع کارکنان مجتمع نفتی اروندان با اشاره به انتقادهایی که به دولتش در زمینه مذاکرات با «شش قدرت جهان» می شود گفت: «در این زمینه حرف زیادی دارم.»

وی افزود: « یک عده نمی خواهند تحریم ها برداشته شود و یک عده به دلیل ضرر شخصی مادی و گروهی نمی خواهند روابط عادی با دنیا برقرار کنیم.»

روحانی همچنین با حمایت از تیم ایرانی در مذاکره با ۱+۵ تاکید کرد: افرادی که برای مسئولیت دیپلماسی انتخاب کردم، قوی‌ترین افرادی بودند که در این حوزه می‌شناختم؛ افرادی توانمند و صاحب نظر.»

صحبت های رییس جمهور ایران در آستانه اجرایی شدن مفاد توافق نامه ژنو مطرح شده است.

بر اساس توافقنامه ژنو، ایران متعهد می شود که در شش ماه آینده برنامه غنی سازی اورانیوم خود را محدود کند، تأسیسات هسته ای اراک را توسعه ندهد و امکان بازرسی های بیشتر را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.

در مقابل گروه ۱+۵، شش کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، متعهد شده اند که تحریم فلزات گرانبها، پتروشیمی و صنعت خودروسازی را کاهش دهند، در این شش ماه تحریم های جدید وضع نکنند و امکان دسترسی ایران به بخشی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را فراهم کنند.

دو طرف در طول این شش ماه، در مورد حل و فصل نهایی اختلافات و نگرانی های موجود در مورد برنامه اتمی ایران گفت و گو خواهند کرد.

به گفته عباس عراقچی مذاکره کننده هسته ای ایران، همه تحریم های ذکر شده در توافقنامه ژنو از روز ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه) توسط قدرت های جهانی «تعلیق» می شود و ایران هم اجرای تمام تعهدات خود را آغاز می کند. تنها استثنا، آزاد شدن ۴.۲ میلیارد دلار دارایی ایران توسط طرف غربی و «تبدیل مواد غنی شده به اکسید و رقیق سازی آن» توسط ایران است که به تدریج و در یک دوره شش ماهه صورت می گیرد.

هشدار آمریکا به شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود بار دیگر به شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند، هشدار داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این مقام آمریکایی که روز چهارشنبه به رم سفر کرده بود نوشت که کاهش تحریم ها در توافق ژنو به معنی لغو کامل این تحریم ها نیست و شرکت ها نباید با ایران تجارت کنند.

این مقام آمریکایی اعلام کرده که ایران هنوز برای شرکت های خارجی مکانی خطرناک است، زیرا تحریم های بین المللی وضع شده علیه این کشور از توافق موقت هسته ای حاصل شده در ژنو متاثر نشده اند.