حسن روحانی رییس جمهور ایران در میان مردم مشهد - عکس از خبرگزاری مهر

حسن روحانی رییس جمهور ایران در میان مردم مشهد – عکس از خبرگزاری مهر

رییس جمهور ایران با پیش بینی اینکه امسال تورم در این کشور به زیر۲۰ درصد خواهد رسید، گفته است که اقتصاد ایران از رکود عبور کرده است.

حسن روحانی عصر شنبه در هشتمین سفر استانی خود و در سفر به شهر مشهد گفت: «محاسبات سه ماهه اول سال ۹۳ به ما اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده است و امروز روزی است که باید برای رونق دست به دست هم بدهیم.»

وی افزود: «ما توانسته ایم فقط تورم را مهار کنیم و پارسال به شما قول دادیم پایان امسال یعنی سال ۹۳ تورم به ۲۵ درصد برسد که امروز می توانیم با قدرت به شما بشارت بدهیم که پایان امسال ان شا الله رشد تورم به مراتب از ۲۰ درصد هم پایین تر خواهد بود، انشاالله .

وی همچنین با وعده تحولات چشمگیر در زمینه نفت و گاز گفت: «شما تا پایان سال آمار و ارقام را خواهید دید. ما در نفت احتمالا رشد حدود هشت درصد را تا پایان سال خواهیم داشت که این افتخاری بزرگ برای ملت بزرگ ایران است.»

رییس جمهور ایران در همین حال در سخنرانی دیگری روز یکشنبه گفت: «البته دولت در شرایطی قرار دارد که تحریم‌ها هنوز جاری است و در آتش نابسامانی منطقه می‌سوزد و زمان یک‌سال برای اینکه بتوانیم مشکلات کشور را حل و فصل کنیم کم است.»

آقای روحانی در اسفند ماه سال ۹۲ در سخنرانی گفته بود: «تلاش دولت این است که در سال ۹۳ تورم را به کمتر از ۲۵ درصد برساند.» وی تصریح کرده بود:‌ «دولت در دیگر بخش‌های مربوط به اقتصاد از جمله بهبود فضای کسب و کار، ثبات و آرامش، ایجاد زمینه‌های اشتغال و رونق اقتصادی نیز، قدم‌هایی برداشته و برخی از موانع رونق را برطرف کرده است.»

مرکز آمار ایران فروردین ماه امسال، نرخ تورم این کشور در دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه امسال را ۳۰٫۲ درصد اعلام کرد، و این در حالی است که گفته می شود وضعیت عمومی اقتصاد ایران تا حدودی بهبود یافته است.

بر اساس این گزارش، درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰٫۲ درصد است که نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۲ (۳۲٫۱) کاهش یافته است.

از سوی دیگر موسسه مالی “کاپیتال اینتلیجنس” که در دوبی فعالیت دارد، فروردین ماه امسال پیش بینی کرد که چشم انداز اقتصادی ایران در آینده نزدیک از وضعیت منفی به حالت با ثبات تغییر خواهد کرد.

کاپیتال اینتلیجنس می‌گوید ارزش ریال ایران در برابر ارزهای بین المللی از سیر نزولی خارج شده و نرخ تورم ۳۰ درصدی ایران هم رو به کاهش است و احتمالا تا دو سال دیگر به حدود ۲۰ درصد خواهد رسید.

این موسسه علت این ارزیابی مثبت را کاهش نسبی مخاطرات سیاسی علیه ایران در پی توافق هسته ای ژنو بین ایران و گروه۱+۵ و لغو موقتی بعضی از تحریم‌های بین المللی دانسته است.

بر اساس ارزیابی کاپیتال اینتلیجنس، در صورت بهبود مدیریت اقتصادی، ساختار اقتصاد کلان ایران به سوی ثبات پیش خواهد رفت.