*روحانی دولت ترامپ را کینه‌توز توصیف کرد

*معاون اول رئیس‌جمهور اثر تحریم ها بر صادرات نفت را کم‌اهمیت جلوه داد

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفته آمریکا در پی تغییر نظام ایران است و در تاریخ ۴۰ سال گذشته، کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران شکل نگرفته بود.

به گزارش الشرق الاوسط، تنش میان آمریکا و ایران پس از خروج ترامپ از برجام شدت گرفت.

روحانی که امروز در دانشگاه تهران برای دانشگاهیان سخنرانی می‌کند، افزود: “در تاریخ آمریکا طی ۴۰ سال گذشته، کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی، نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود. دشمنی ها بوده اما یک نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند اما الان در کاخ سفید بدترین ها دور هم جمع شده اند.”

روحانی همچنین آمریکا را به جنگ روانی و اقتصادی و مشروعیت زدایی به منظور تغییر نظام جمهوری اسلامی متهم کرد.

وی اضافه کرد: “مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آنها است. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می کنند که این مشروعیت زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می گیرند.”

روحانی همچنین برای تاکید اصطلاح “تغییر نظام” را به انگلیسی گفت.

واشنگتن در آگوست گذشته تحریم ها را مجددا علیه فلزات، ماشین ها و ارز ایرانی اعمال کرد.

آمریکا همچنین قصد دارد تا تحریم های بیشتری را علیه صادرات نفت ایران در نوامبر پیش‌رو اعمال کند‌، به طوری که شهروندان ایرانی را نگران رکود اقتصادی بی سابقه ای در کشور خود کرده است.

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران نیز اثر تحریم ها بر صادرات نفت ایران را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت: “قطعا آمریکا قادر نخواهد بود صادرات نفت ایران را به‌صفر برساند.”

او که در همایش روز جهانی استاندارد در تهران سخن می گفت، افزود: “رئیس جمهور آمریکا فکر می‌کند کشوری مثل سعودی می‌تواند جایگزین شود. اما قبل از اینکه به برنامه‌های خود برسند، نفت ایران بشکه‌ای بالای ۸۰ دلار شده است.”

به گفته جهانگیری، ” اگر نصف گذشته هم نفت صادر کنیم درآمد نفتی ما به اندازه پیش از تحریم‌ها خواهد بود”.