حسن روحانی رییس جمهور ایران (راست) الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان

حسن روحانی رییس جمهور ایران (راست) الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، امروز پنجشنبه پس از بازگشت از سفر دو روزه به جمهوری آذربایجان، از آذربایجان به عنوان مسیر خوبی برای انتقال کالاها به روسیه یاد کرد.

رییس جمهور ایران در تازه ترین سفر خود به باکو، با الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. روحانی درباره دیدار خود با علی اف گفت: «بحث مفصلی با رییس جمهوری آذربایجان درباره روابط دوجانبه به ویژه موضوعات اقتصادی، تجاری، انرژی، گمرکی، بانکی، محیط زیست و مسایل دیگری از قبیل راه آهن کریدور شمال – جنوب ، ارتباط از طریق آذربایجان با کشورهای دیگر از قبیل روسیه و گرجستان داشتیم.»

روحانی در سال گذشته چهار دیدار با رییس جمهوری آذربایجان داشت و که طی آن ۶ سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

روحانی تاکید کرد: «در شرایط فعلی بسیاری از کالاها را باید به روسیه منتقل کنیم و آذربایجان می تواند مسیر خوبی در این زمینه باشد که ما باید در این زمینه تعرفه ها تعدیل کنیم.»

رییس جمهور ایران خاطر نشان کرد دو رهبر درباره «کلیه این مسایل به توافق» رسیدند و بنا شد بعدها در این راستا و برای رفع موانع ادامه یابد.

روحانی در تلاش برای توسعه روابط میان ایران و آذربایجان در روز پنجشنبه در جمع بازرگانان ایران و جمهوری آذربایجان حاضر شد و تاکید کرد: «رابطه سرمایه گذاران بخش خصوصی تضمین منافع مشترک دو کشور است و در این میان اولویت تجارت و سرمایه گذاری با همسایگان است.»

سفر روحانی به آذربایجان تنها یک هفته پس از گزارش تایمز مبنی بر برگزاری نشست تجاری محرمانه میان مقامات ایرانی و آمریکایی در باکو صورت می گیرد. هفته گذشته، روزنامه تایمز چاپ آمریکا مدعی شد مقامات ایران و آمریکا نشستی محرمانه در باکو برگزار کردند. این خبر از سوی سفارت آمریکا در آذربایجان تکذیب شد.

این سفارتخانه با صدور اطلاعیه‌ای در روز ۱۹ آبان اعلام کرد: «این گزارش کاملا نادرست است. نه هیچ گفت‌وگوی تجاری با حضور مقامات دولتی آمریکا صورت گرفته و نه چنین گفت‌وگوهایی از قبل وجود داشته است. ما در حال حاضر در حال بررسی بازگشایی یک دفتر تجاری نیستیم و مذاکراتی هم در این مورد نداریم.»

همان روز، رضا سبزعلی‌پور، رییس مرکز تجارت جهانی تهران نیز این گزارش را تکذیب کرد و آن را نادرست خواند. وی گفت: «اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه تایمز مبنی بر مذاکرات مخفیانه بین ایران و آمریکا در باکو، نادرست است.»