محمد بن نایف (نفر دوم سمت چپ) در حال دیدار از حسینیه المصطفی در الاحساء – عکس از الشرق الاوسط

محمد بن نایف (نفر دوم سمت چپ) در حال دیدار از حسینیه المصطفی در الاحساء – عکس از الشرق الاوسط

الاحساء و القصیم، الشرق الاوسط – پنجاه تن از روحانیون بلندپایه و چهره های سیاسی استان الاحساء عربستان سعودی روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی حمله تروریستی را که به قتل هفت نفر در اوایل هفته جاری انجامید محکوم کردند و هشدار دادند که هدف عاملین این حمله تحریک مناقشه فرقه ای در پادشاهی سعودی بوده است.

در این بیانیه که به امضای روحانیون اهل سنت و شیعه رسیده آمده است: «آنهایی که این حمله را مرتکب شدند نماینده هیچ فرقه یا مذهبی نیستند بلکه آنها پیروان ایدئولوژی بدنهاد شیطانی هستند.»
وزارت کشور عربستان سعودی حمله الاحساء را به اعضای ایدئولوژی منحرف نسبت می دهد، اصطلاحی که اشاره به القاعده دارد.

این بیانیه همچنین می افزاید: «هدف از این جنایت از بین بردن وحدت ملی ما است… و بنابراین ما نباید بگذاریم آنها از این فرصت بهره بگیرند تا به وحدت و همبستگی ملی ما لطمه بزنند.»

در جریان حمله الاحساء، سه مرد مسلح نقابدار روز دوشنبه عزاداران در یک حسینیه شیعیان را هدف قرار دادند و هفت شهروند سعودی را به قتل رساندند.

در پی این حمله، مقامات ریاض به تهاجم ضدتروریستی وسیعی دست زد و در جریان حملات همزمان در شش شهر سعودی، ۱۵ مظنون تروریستی را در کمتر از ۲۴ ساعت پس از واقعه بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی سعودی همچنین به یک «خانه امن» در البریده در منطقه القصیم حمله کردند و در پی درگیری که طی آن یکی از مظنونین کشته شد، هشت نفر را دستگیر کردند.

بدین ترتیب در جریان عملیات نیروهای امنیتی ۲۳ نفر بازداشت و سه مظنون تروریستی کشته شدند.
دو افسر پلیس سعودی نیز در جریان این عملیات کشته شدند.

یک منبع بلندپایه امنیتی سعودی که خواست نامش فاش نشود گفت که خانه امن در البریده توسط دو برادر – که اکنون بازداشت شده اند – اجاره شده بود تا از آن به عنوان سلول تروریستی برای حمله الاحساء استفاده شود.

این منبع گفت که ظاهرا جسد یکی از مردان مسلح مظنون توسط نیروهای امنیتی در این محل کشف شده است در حالی که مغر متفکر حمله الاحساء نیز ظاهرا در میان افراد بازداشت شده است.

روحانیون بلندپایه شیعه در شهرستان قطیف عربستان سعودی نیز این هفته ضمن محکوم کردن حمله الاحساء، پیامدهای فرقه ای آنرا اندک شمردند و بر وحدت ملی عربستان سعودی تاکید کردند.

حسن الصفار، چهره مذهبی بلندپایه سعودی گفت: «آنهایی که به این حملات تروریستی دست زدند خواستند بافت اجتماعی ملی را از میان ببرند و فتنه فرقه ای ایجاد کنند.»

وی افزود: «بهترین پاسخ به این جنایت، تقویت همبستگی ملی است.»