آیت الله خامنه ای، رهبر ایران

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران

در حالی که قرار است مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ جهان روز سه شنبه در شهر وین از سر گرفته شود، رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر درباره چشم انداز مذاکرات هسته ای ابراز بدبینی کرده است.

آیت الله علی خامنه ای روز دوشنبه ۱۷ فوریه در دیدار با جمعی از مردم آذربایجان با یادآوری سخنان خود در ابتدای امسال در شهر مشهد گفت: “تصور برخی دولتمردان دولت قبلی و همچنین برخی دولتمردان دولت فعلی این است که اگر ما در قضیه هسته ای، با آمریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می شود. من هم به دلیل اصرار آنها بر مذاکره در موضوع هسته ای، گفتم مخالفتی ندارم اما همان موقع هم تاکید کردم که خوشبین نیستم.”

رهبر ایران با انتقاد از برخی تلاش ها برای معرفی یک چهره غیرواقعی از آمریکا به مردم، گفت: “برخی افراد تلاش دارند با بزک کردن چهره امریکا، زشتی ها و خشونت ها و وحشت آفرینی ها را از این چهره بزدایند و دولت امریکا را دولتی علاقه مند به مردم ایران و انسان دوست معرفی کنند، اما تلاش این افراد به نتیجه نخواهد رسید.”

رهبر ایران در سخنرانی خود در مشهد در ابتدای سال ۱۳۹۲ گفته بود که به نتیجه مذاکره با آمریکا بر سر برنامه هسته ای خوشبین نیست اما با انجام آن مخالفت نمی کند.

وی در آذر ماه گذشته و یک روز قبل از دور قبلی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ هم گفته بود که به مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی خوش بین نیست اما معتقد است “این تجربه ایرادی ندارد”.

رهبر ایران در صحبت های جدید خود در همین حال گفته است: “کاری که وزارت خارجه و مسئولان دولتی ما شروع کردند ادامه پیدا خواهد کرد و ایران نقض قرار نمی‌کند، اما اکنون هم می‌گویم که فایده‌ ای ندارد و به جایی نخواهد رسید.”

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در واکنش به اظهارنظرهای مقامات آمریکایی روز شنبه گفت: موضوعات دیگری که دراین دوره از مذاکرات باید بررسی شود، اقدامات نامناسب و صحبت های بی معنی است که تاکنون صورت گرفته است.

منظور وزیر خارجه ایران سخنان مقامات آمریکایی در هفته های اخیر است از جمله در این باره که همه گزینه ها همچنان علیه ایران روی میز است، و یا تاکید بر تشدید تحریم ها علیه ایران.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا چند هفته پیش گفته بود: در صورتی که ایران از تعهدات خود در توافق هسته ای ژنو سرپیچی کند گزینه نظامی فورا مطرح خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا هم چهارشنبه گذشته در دیدار با همتای فرانسوی خود درکاخ سفید، با بیان اینکه شدیداً به اجرای تحریم‌های کنونی پایبند است، گفته بود: این پیام را باید به ایرانی‌ها بدهیم که اگر موضوع هسته‌ای حل و فصل نشود، تحریم‌های بیشتری در دستور کار قرار می‌گیرد.

ظریف در واکنش به این اظهارنظرهای مقامات آمریکایی گفت: این اظهارات هیچ تازگی ندارد و آمریکا همیشه از این حرف های بی مورد زده است.

دکتر علی بیگدلی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی در تهران، درباره مذاکرات گروه ۱+۵ شرق پارسی گفت: “طی روزهای گذشته و حتی ایام پس از توافقات قبلی ژنو متاسفانه سخنان ناامید کننده ای از سوی بعضی اعضای گروه ۱+۵ شنیده شده است و این در حالی است که این سخنان می تواند تاثیر نامطلوبی در روند مذاکرات داشته باشد.

وی گفت: در همین حال “روند مذاکرات به گونه ای است که می توان گفت موافقتنامه ژنو دیگر راه برگشتی ندارد”.