فاضل الدباس، رهبر ائتلاف سنی عراق  - عکس از الشرق الاوسط

فاضل الدباس، رهبر ائتلاف سنی عراق – عکس از الشرق الاوسط

رهبر یکی از بلوک های سیاسی سنی در پارلمان عراق از تصمیم حیدر العبادی نخست وزیر عراق مبنی بر توقف حملات علیه اهداف متعلق به گروه داعش در این کشور استقبال کرد.

فاضل الدباس، رهبر این ائتلاف عراقی روز سه شنبه گفت که «این تصمیم، روحیه وحدت ملی را تعمیق و کشور را از شبح تفرقه فرقه ای دور می سازد.»

نخست وزیر جدید عراق روز شنبه به نیروی هوایی این کشور دستور داد حملات علیه مناطق غیرنظامی تحت کنترل داعش را متوقف کند. این دستور پس از آن صادر شد که رهبران قبایل سنی به عنوان شرطی برای حمایت از اقدامات گسترده تر نظامی علیه داعش که بخش های وسیعی از مرکز و غرب عراق را تصرف کرده، خواستار تعلیق این حملات هوایی شده بودند.

این ائتلاف سنی که در پارلمان عراق هشت کرسی دارد، از تصمیم دولت عبادی استقبال و اعلام کرد که بدین ترتیب دولت قادر به مقابله با تهدید از سوی داعش و ایجاد آشتی سیاسی واقعی خواهد شد.

دباس در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: «این دولت بخش های مختلف ملت عراق را گردهم آورده بر این اساس که همه متوجه تهدید جدی امنیتی داعش هستند.»

دباس گفت: «اهداف ملی دولت در زمینه تضمین تغییرات و ساخت و توسعه کشور تا هنگامی که اختلاف سیاسی وجود داشته باشد قابل تحقق نیست.»

وی دولت عبادی را دولتی «فن سالار» خواند و مدعی شد که سنی ها، شیعیان و کردهای عراق اکنون همگی برای مقابله با چالش های پیش روی این کشور فعالیت می کنند.

وی افزود: «این بسیار مهم است که ما برای تضمین وحدت عراق، مقابله با چالش های امنیتی که کشور با آن مواجه است، به ویژه حضور داعش که نه تنها عراق بلکه همه منطقه را تهدید می کند، همکاری کنیم… هدف اصلی ما کمک به عراق در غلبه بر بحران های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و خدماتی است تا ملت عراق بتواند متوجه تغییری واقعی شود. این چیزی است که فقط تحت حاکمیت دولتی فراگیر با حضور همه بخش های ملت عراق، مانند این دولت جدید، قابل تحقق است.»

حمایت دباس از دولت جدید عراق می تواند در خارج از این کشور و نیز در طیف سیاسی داخلی به عنوان تحولی مثبت در نظر گرفته شود. آمریکا و متحدانش از عبادی خواسته اند به سراغ سنی های عراق برود تا با آنهایی که می گویند بر اثر سیاست های نوری المالکی، خلف وی به انزوا کشیده شده اند، مجددا وارد تعامل شود.

رهبر ائتلاف سنی عراق از بغداد خواست سیاست منطقه ای جدیدی را در پیش گیرد و بر اهمیت گشایش بیشتر در قبال جهان عرب و به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس، که وی آنها را «عمق استراتژیک» برای عراق خواند، تاکید کرد.

وی به الشرق الاوسط گفت: «ما از مواضع ملک عبدالله بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین که از ملت عراق در مقابله با تروریسم و برای وحدت عراق حمایت کرده و همچنان حمایت می کند، تقدیر می کنیم.»

دباس گفت: «دولت عبادی در مقابل فرصتی بزرگ و تاریخی قرار دارد تا به تغییراتی بپردازد که ملت عراق مدت ها در انتظار آن بودهاند، به ویژه با توجه به آنکه این دولتی است که از حمایت همه اجزای این کشور و احزاب سیاسی برخوردار است…ما آنچه در قدرت داریم برای حمایت از همه گام های مثبت این دولت به منظور احیای خوش بینی درباره زندگی عادلانه و شرافتمندانه برای مردم عراق انجام می دهیم.»