شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر،  در هنگام سخنرانی در شورای مشورتی این کشور - عکس از خبرگزاری قطر

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در هنگام سخنرانی در شورای مشورتی این کشور – عکس از خبرگزاری قطر

ریاض، الشرق الاوسط – به گفته منابع آگاه، جلسه اضطراری رهبران کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج» قرار است هفته آینده در ریاض پایتخت عربستان سعودی به منظور از سرگیری گفتگوها به منظور پایان دادن اختلاف دیپلماتیک بین قطر و همسایگان این کشور برگزار شود.

یک منبع آگاه در خلیج که خواست نامش فاش نشود، گفت در این جلسه درباره اقدامات برای تحقق نزدیکی بین قطر از یک سو و عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین از سوی دیگر بحث خواهد شد.

مشاجره قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج از هنگامی آغاز شد که این کشورها دولت قطر را به نقش توافق مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر عضو این شورا متهم کردند.

روابط طرفین با احضار سفیران ریاض، ابوظبی و منامه از دوحه به وخامت گرایید.

تنش های فزاینده در چارچوب شورای همکاری خلیج این بیم را به وجود آورده که اجلاس سالانه این سازمان که برای ماه آینده با میزبانی قطر پیش بینی شده برگزار نشود. در عین حال این منبع آگاه گفت که اجلاس سران مورد نظر بر اساس برنامه برگزار خواهد شد.

امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، روز سه شنبه از سران کشورهای شورای همکاری خلیج برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده است.

امیر ۳۴ ساله قطر روز سه شنبه طی سخنرانی در شورای مشورتی این کشور گفت: «ما از برادرانمان، رهبران شورای همکاری خلیج، برای حضور در اجلاس سران به میزبانی قطر در ماه آینده استقبال می کنیم.» وی در این سخنرانی تاکید کرد که «تحکیم پیوندهای برادری [بین کشورهای شورای همکاری خلیج] اولویت اصلی سیاست خارجی ما است.»

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت روز دوشنبه با ملک عبدالله عبدالعزیز خادم حرمین شریفین و نیز همتای قطری اش گفتگو کرد، گفتگویی که از دیدگاه ناظران تلاشی برای رفع نگرانی از لغو اجلاس سالانه شورای همکاری در ماه آینده بود، آن هم در هنگامی که اعضای این سازمان به صورتی فزاینده نگران چند بحران منطقه ای هستند.

در این میان، امیر قطر روز سه شنبه برادرش شیخ عبدالله بن حمد آل ثانی را به عنوان معاون خود منصوب کرد.

شیخ عبدالله، هفتمین برادر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی دارای مدرک کارشناسی از روابط بین الملل از دانشگاه جورج تاون است و پیش از این ریاست دفتر امیر قطر را بر عهده داشته است. بدین ترتیب در هنگام سفرهای خارجی امیر قطر، وی وظایف او را بر عهده خواهد گرفت.

دکتر سلمان شیخ، رییس موسسه بروکینگز دوحه، به الشرق الاوسط گفت که انتصاب شیخ عبدالله ۲۶ ساله که از تجربه قابل توجهی در امور اداری قطر برخوردار است، «جنبه جوانگرایی در رهبری قطر را تقویت می کند.»

وی افزود، «این نشان می دهد که امیر، جوانان را باور دارد.»

سلمان شیخ همچنین تاکید کرد این انتصاب به آن معنا نیست که شیخ عبدالله وارث بعدی است بلکه به نظر او این جایگاه، شغلی موقتی است.

وی گفت از آنجا که فرزندان امیر فعلا بسیار جوان هستند، این اقدام برای ثبات قطر مفید است. وی افزود: «به نظر من مساله اکنون، بر خلاف بار قبلی، مساله وارث است. این اقدام به سوال درباره اینکه نفر بعدی کیست، دست کم فعلا پاسخ می دهد.»