صنعت خودرو در ایران

صنعت خودرو در ایران

شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرده است که صادرات خود به ایران را از سر گرفته و انتظار دارد تولید خودروهای آن به تدریج در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ در ایران مجددا آغاز شود.

به گزارش رادیو فردا به نقل خبرگزاری رویترز، ژیل نرمان، رییس منطقه‌ای شرکت رنو گفته که کاهش موقت تحریم‌ها علیه ایران امکان «حجم بسیار اندکی» از حمل و نقل قطعات برای مونتاژ خودرو در ایران را میسر کرده است.

آقای نورمان افزوده است: «مهم این است که ما می‌توانیم رفته رفته تامین قطعات برای تولید خودرو و دریافت پول آن را از سر بگیریم.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده که انتقال زمینی قطعات خودروی تندر، مدل ارزان قیمت خودروی لوگان، در ده روز گذشته و پس از وقفه‌ای شش ماهه ناشی از افزایش تحریم‌ها علیه ایران، از طریق رومانی آغاز شده است.

صنایع تولید خودرو و قطعات خودروی ایران یکی از سنگین‌ترین ضربه‌ها از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا را متحمل شده‌اند. این تحریم‌ها که برای وا داشتن جمهوری اسلامی به کنار گذاشتن یا تعدیل بخش‌هایی از برنامه اتمی جنجال‌برانگیز آن تصویب شد، مانع همکاری شرکت‌های بزرگ جهان با صنایع مختلف ایران و داد و ستد مالی و پولی با شرکت‌ها و دولت ایران شد.

بر اثر این تحریم‌ها، تولید خودرو در ایران کاهش بسیاری داشت و تولید دست‌کم دو شرکت بزرگ کرمان موتور و راین در شهریور ماه سال جاری به «صفر» رسید.

در همان هنگام، ساسان قربانی، دبیر انجمن خودروسازان ایران هشدار داد که در صورت ادامه پیدا کردن «مشکلات متعدد داخلی و خارجی» که صنعت خودرو و قطعه‌سازی با آنها مواجه است، تولید خودرو در کشور «متوقف خواهد شد.»

به گفته او در شهریور ماه ۹۲، خودروسازان کشور با «حدود ۳۰ درصد» ظرفیت خود فعالیت می‌کردند و ظرفیت تولید در واحدهای قطعه‌سازی نیز به «۱۵ تا ۲۰ درصد» کاهش یافته بود.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز در آذرماه گفت که خودروسازان کشور از ابتدای امسال تا آن هنگام، ۱۰۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.

آقای نعمت‌بخش افزود که ایران خودرو و سایپا، دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، فقط در شش ماهه اول سال بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام ضرر کرده‌اند.

او میزان این ضرر در سال ۱۳۹۱ را چهار هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

شرکت‌های رنو و پژو-سیتروئن، دو غول تولید خودروی فرانسه، مشتاق به ادامه مونتاژ و فروش خودروهای خود در ایران به عنوان بازاری مهم برای محصولات خود هستند.

بر اساس توافق صورت گرفته میان ایران با گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در نوامبر سال ۲۰۱۳، جمهوری اسلامی ایران بخش‌های مهم و مناقشه‌برانگیز فعالیت‌ اتمی خود را برای شش ماه تعطیل کرده یا کاهش می‌دهد و در مقابل، برخی تحریم‌ها علیه ایران مانند تحریم فروش طلا و فلزات گرانبها و تحریم صادرات قطعات خودرو به ایران در این مدت متوقف خواهد شد.