تونس: المنجی السعیدانی

شهر فرهنگ تونس در نمایشی استثنایی با عنوان «رقص ویلون» به استقبال این ساز رفت.
به گزارش الشرق الاوسط، این نمایش، نوازندگان مشهوری از تونس، مصر و ترکیه را دور هم گرد می‌آورد.
نوازنده تونسی محمد الغربی که توان تکنیکی بالا در نواختن و آهنگسازی دارد، مدیریت این برنامه را به عهده دارد.
در این نمایش موسیقیایی، نوازنده مصری عبده داغر که به عنوان یکی از نمادهای ویلون در جهان به حساب می‌آید او را همراهی می‌کند.
عبده با بزرگان هنر موسیقی و آهنگسازان در مصر هم عصر بود و با سبک خاصش در نواختن ویلون شهره شد. عبده با بزرگان موسیقی از جمله محمد عبدالوهاب، ام کلثوم و عبدالحلیم حافظ همراه بود.
درکنار نوازنده تونسی محمد الغربی و عبده داغر مصری، ندیم نالبانتو اغلو حضور دارد که به تسلطش بر موسیقی عربی و موسیقی جاز معروف است.
علاوه بر این موزیسین و آهنگساز تونسی بشیر السالمی که او نیز یکی از نوازندگان چیره دست تونسی است و در کارنامه‌اش تجربه‌ای طولانی با گروه رادیوی تونس دارد، حضوری چشم‌گیر خواهد داشت.
رقص ویلون عنوان یکی از اجراهای برجسته موسیقی نوازنده مرحوم تونسی رضا القلعی است. کسی که در نواختن ویلون نوآوری کرد و کارهایی نو و در نهایت قدرت به جا گذاشت.
این عنوان محور اجرای موسیقی بود که جشنواره قرطاج/کارتاج در سال ۲۰۰۵ به خود دید و اکنون همان استقبال را پس از ۱۳ سال می‌بیند.
محمد الغربی نوازنده تونسی ویلون چند روز پیش کلیپ «پسر زمین» را منتشر کرد.
در این ویدئو، قطعاتی از ویلون به کار برده بود.
او در این اثر بر قدرت ساز در ارسال پیام به شنونده در غیبت خواننده تأکید داشت. الغربی توضیح داد که «ساز در مفهوم وجودی موسیقی به عنوان ادامه پیکر انسان محسوب می‌شود»؛ جهان-به گفته او- «بر پژواک صداها برپاست».
نکته قابل توجه اینکه، اقبال تونسی‌ها به ساز ویلون و دیگر سازهای شرقی اتفاق جدیدی نیست.
در بسیاری از شهرهای بزرگ تونس مراکز دولتی آموزش موسیقی در کنار ده‌ها مرکز خصوصی وجود دارند. گزارش‌های وزارت فرهنگ و حفظ میراث، حاکی است که چهار مرکز آموزش عالی موسیقی دولتی در پایتخت و در شهرهای سوسه، صفاقس و الکاف وجود دارند.
مرکز آموزش عالی موسیقی تونس در پایتخت از نظر تاریخی به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مرکز به شمار می‌آید که سالانه صدها هنرجو در رشته‌های مختلف موسیقی شرقی و غربی در آن آموزش می‌بینند.
این مرکز در کنار این فعالیت، درس‌های شبانه به صدها کودک علاقمند آموزش موسیقی داده می‌شود آن هم به نرخ نمادین که از ۱۲۵ دینار (حدود ۴۵ دلار امریکایی) در سال نمی‌گذرد.