پادشاه عربستان سعودی و پوتین بحران را بررسی می کنند… اوباما: موفقیت آتش بس روند سیاسی را تقویت می کند

عناصری از نیروهای بشار اسد در شهر محاصره شده داریا در نزدیکی دمشق که هدف حملات هوایی بسیاری قرار گرفت – عکس از خبرگزاری فرانسه

عناصری از نیروهای بشار اسد در شهر محاصره شده داریا در نزدیکی دمشق که هدف حملات هوایی بسیاری قرار گرفت – عکس از خبرگزاری فرانسه

نشانه های بین المللی مثبتی در مورد آتش بس پیشنهادی در سوریه که قرار است از نیمه شب جمعه آغاز شود، نمایان شد. به طوری که میان سران برخی کشورها برای موفقیت آتش بس تماس هایی بر قرار شد که مهم ترین آن ها تماس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی بود که طی این تماس روابط دو جانبه، به علاوه تلاش های انجام شده برای آتش بس در سوریه مورد بحث قرار گرفت.

پادشاه عربستان سعودی بر علاقمندی این کشور به حل و فصل سیاسی مبتنی بر «ژنو ۱» تأکید کرد. وی همچنین بر ضرورت تضمین هایی برای رساندن کمک ها به تمامی مناطق سوریه بدون استثناء تأکید نمود.

پوتین همچنین طی دو تماس دیگر، یکی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، و دیگری با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ، از آن ها وعده گرفت از توافق آمریکا – روسیه درباره «توقف درگیری ها» حمایت کنند.

با وجود استثنای سازمان داعش و جبهه النصره در توافق آمریکا و روسیه، خانواده های ساکن الرقه به انتظار نشسته اند و از ترس این که در نتیجه کنترل منطقه آن ها توسط سازمان داعش، فرزندانشان هزینه این آتش بس را بدهند نگرانی دارند، زیرا انتظار می رود این منطقه هدف اصلی برای مقابله با سازمان داعش باشد.

در همین راستا، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، نسبت به زیاده روی در پیش بینی ها در خصوص توافق آتش بس در سوریه هشدار داد و طی نشست روز گذشته خود با ملک عبد الله دوم پادشاه اردن در کاخ سفید به روزنامه نگاران گفت: «ما در خصوص بالا بردن انتظارات در مورد این توافق بسیار محتاط هستیم، زیرا وضعیت در روی زمین بسیار دشوار است».

اوباما اشاره کرد اگر در سوریه پیشرفتی به دست بیاید، این امر می تواند به یک روند سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه منجر شود.