خط تولید کارخانه سایپا – صنعت خودروسازی در ایران درخ پی تحریم های غرب به شدت تحت فشار قرار گرفته است – عکس از گتی ایمیجز

خط تولید کارخانه سایپا – صنعت خودروسازی در ایران درخ پی تحریم های غرب به شدت تحت فشار قرار گرفته است – عکس از گتی ایمیجز

در شرایطی که تنها چند هفته تا مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید در ایران باقی مانده است، بخش های مختلف اقتصادی در این کشور طی دیدار با حسن روحانی و یا با ارسال نامه و صدور بیانیه خواستار تدابیر جدی دولت جدید برای رفع تحریم ها هستند.

نشریه قانون در شماره روز یکشنبه خود نوشت، فعالان صنعت خودروسازی با ارائه درخواستی به رئیس جمهور منتخب خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری برای بررسی شرایط ویژه این صنعت شدند.

هر چند هنوز زمان دقیقی برای برگزاری این نشست اعلام نشده است اما فعالان این صنعت معتقدند شرایط حساس و ویژه‌ای که برای صنعت خودروسازی پیش آمده می‌تواند این بخش و همچنین این بازار را تحت تاثیر قرار دهد و باید اقداماتی برای کاهش تاثیر اتفاقات اندیشید.

غرب در سال‌های اخیر حلقه تحریم‌ها را بر گردن اقتصاد ایران محکم‌تر کرده است. غرب در سال‌های گذشته فروش بنزین به کشور را تحریم کرد و همین امر موجب شد ایران به تامین بنزین مورد نیاز خود از طریق واحدهای پتروشیمی اقدام کند.

به نظر می‌رسد تحریم صنعت خودروسازی در شرایطی که این صنعت با کاهش ۵۰ درصدی تولید مواجه شده و بالا رفتن قیمت خودرو در بازار، رکودی قابل توجه را به وجود آورده است، با شرایط سخت‌تری برای ادامه حیات روبه‌رو شود.

این در حالی است که طی روزهای اخیر و پس از اعلام نتایج انتخابات، بسیاری از فعالان صنعتی و اقتصادی معتقد بودند، امکان رایزنی برای کاهش حجم تحریم‌ها و تعامل بیشتر با غرب وجود دارد.

به گزارش ایسنا، هیأت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم روز یکشنبه با حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب دیدار کرده و ضمن ارائه پیشنهاداتی برای کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، آمادگی خود را برای همکاری با دولت اعلام کرده‌اند.

در این دیدار غلامحسین شافعی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفته که “مجموعه اتاق‌های [بازرگانی] کل کشور آمادگی کامل دارند که دولت یازدهم را در عبور از تحریم‌ها و بحران‌ها یاری کنند.”

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بزرگترین نهاد بخش خصوصی ایران است که بخش عمده بازرگانان و صنعتگران ایرانی در آن عضویت دارند.

پدرام سلطانی، عضو دیگر هیات رئیسه اتاق بازرگانی، تحریم های اخیر را “سخت ترین تحریم ها” علیه ایران دانسته و گفته که “دولت یازدهم با تدبیر و نشان دادن اقتدار خود می تواند روی کاهش این تحریم ها اثر بگذارد.”

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم روز یکشنبه در جمع اعضای اتاق گفته که اولویت اول باید رفع تحریم ها باشد و “بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی می توانند پیام رفع تحریم و احترام متقابل و منافع متقابل را به طرف های تجاری خود برسانند.”

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین هم گفت: کاهش فشار تحریم های دشمنان علیه جمهوری اسلامی با شعار حل نمی شود و تنها با تطبیق و تعامل می شود تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

شیخ عطار بعدازظهر شنبه در چهارمین همایش فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت کشورهای همسایه و سود آوری سرمایه گذاری و همکاری با این کشورها گفت: سرمایه گذاران داخلی باید با کشورهای همسایه مخصوصا ترکیه و عراق به جهت فاصله ی جغرافیایی کم تعامل بیشتری داشته باشند چراکه در سفرهایم این را تجربه کرده ام که سرمایه گذاری بر کشورهای همسایه نتیجه بخش است.

وی در ادامه با انتقاد از بعضی مسئولان که در بحث تحریم ها همیشه شعار می دهند، گفت: باید خودمان را با دنیا همگام کرده و فعالیت هایمان را با آنها تطبیق دهیم، با شعار دادن فقط صورت مسئله پاک می شود، تجارت و کارآفرینی نیازمند تجربه است و با انتقال صرف سرمایه نمی شود به هدف رسید.

در خبری دیگر، خبرگزاری مهر همچنین از اقدام یکی از مشاوران حسن روحانی در مشاوره با مردم برای انتخاب وزیران کابینه جدید خبر داده است.

به گزارش این خبرگزاری، حجت الاسلام دکترحسام‌الدین آشنا که در جریان رقابت های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان مشاور در کنار دکتر حسن روحانی فعالیت می کرد در تازه ترین پست های وبلاگش، خبر از بررسی پیشنهادهای خوانندگان وبلاگش برای انتخاب وزیران دولت جدید داده است.

آشنا پنجم تیرماه امسال در وبلاگ “فرهنگ و ارتباطات” نوشته بود: “سلام علیکم.پیشنهاد می کنم در همین جا به آقای دکتر روحانی وزرای مورد نظر خود را پیشنهاد فرمایید و کمی هم در مورد دلیل خود توضیح دهید.”

در جدیدترین پست وبلاگ مشاور رئیس جمهور منتخب که روز یکشنبه منتشر شد هم آشنا این طور نوشته است: “سلام بر همه. از مشارکت جدی و مسئولانه همه عزیزان تشکر می‌کنم. پیشنهادها در حال جمع بندی، ارزیابی و نهایی شدن است. این فراخوان تا سه شنبه ۱۸ تیر معتبر است.”

به نوشته مهر، با این حساب، مردم تا روز سه شنبه فرصت دارند وزرای پیشنهادی شان برای کابینه جدید را با ذکر دلیل به مشاور رئیس جمهور منتخب ایران اعلام کنند.