اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای حزب کارگزاران سازندگی - عکس از ایرنا

اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای حزب کارگزاران سازندگی – عکس از ایرنا

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران بار دیگر با حمایت از روند مذاکرات هسته ای گفت هیاهوی تندروها در مسائل کلان مانند مذاکرات هسته ای و یا برای جلوگیری از تشدید تحریم ها برای منافع ملی ایران خطرناک است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی چهارشنبه شب در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: «اقلیت مغرض چشم بسته به میدان نقد آمد و در تاریکی رویگردانی مردم از خود، کاه را کوه می سازد تا به وظیفه خویش در مانع تراشی برای دولت عمل کند.»

آقای رفسنجانی همچنین با توصیه منتقدین مغرض به رعایت انصاف در گفتن و نوشتن، افزود: «نباید منافع نظام نادیده گرفته شود و هدف القای ناکارآمدی دولت، هر وسیله ای را توجیه کند.»

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران مبنی بر اینکه «نظر شما درباره شرایط فعلی چیست؟»، گفت: «مهمترین دستاورد انتخابات ریاست جمهوری، در داخل، امیدواری مردم و در خارج تغییر فضای تهدید، جلوگیری از تشدید تحریم ها و خاموش شدن شعله های جنگ روانی بود، چون همان کسانی که برای صدور و تصویب قطعنامه ها علیه ایران در مجامع بین المللی تلاش می کردند، در این شرایط برای مذاکره با ایران با هم مسابقه گذاشتند.»

پس از روی کار آمدن رئیس جمهور حسن روحانی، رویکرد دولت ایران در بسیاری مسائل بین المللی از جمله مذاکرات هسته ای بارها و به اشکال مختلف مورد انتقاد جناح های تندرو در ایران قرار گرفته است.

دکتر محمد جواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به شرق پارسی گفت: «انتخاب دکتر روحانی با توجه به مشکلات و نابسامانی هایی که در کشور به وجود آمده بود به خصوص تندروی هایی که در دوره های گذشته صورت گرفته بود اتفاقی مهم تلقی می شود. با توجه به این نکته که آقای هاشمی هم از جمله چهره های مهم در عرصه سیاست ایران است و حمایتی که وی از آقای روحانی داشت و هنوز هم دارد اجازه نمی دهد تندروی علیه دولت باعث شود که تلاشهای دولت روحانی به خصوص درباره تنش زدایی نابود شود».

وی افزود: «در طی این سالها اصولگرایان تمام قد از احمدی نژاد دفاع کردند و حتی بخش افراطی آن بعدها جزو منتقدان وی شدند. تجربه ای که در این سالها به دست آوردیم نشان دهنده این است که افرادی چون هاشمی رفسنجانی که از دلسوزان این انقلاب هستند می دانند که در این فضای به دست آمده نباید گذاشت مجددا بخش افراطی با هر ترفند و سیاستی دولت را ناکارآمد نشان دهد».

دکتر حق شناس تاکید کرد: «کسانی که از آغاز مذاکرات هسته ای نشان دادند که مخالف این مذاکرات هستند هنوز هم فعالند و و شایسته است که مواظب و مراقب سخنانمان، رفتارمان و عملکرد مان بیش از پیش باشیم تا خدای ناکرده پشیمانی به بار نیاوریم و این تندروها بار دیگر کشور را به بن بست نکشانند».

در همین حال محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ۲۶ فروردین ماه، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت در مذاکرات هسته‌ای از تندروهای داخل ایران ترسی ندارد.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه که در امارات متحده عربی انجام شد، نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه پنج به علاوه یک ابراز خوش‌بینی کرده است.

محمد جواد ظریف گفت اگر طرف‌های مذاکره به توافق خوبی برسند «مخاطبان داخلی راضی خواهند بود… البته برخی از مردم هرگز راضی نخواهند بود، ولی آن هم پیش می‌آید. چون ما جامعه‌ای چندصدایی داریم.»

علی لاریجانی رییس مجلس ایران هم اسفند ماه گذشته با ابراز امیدواری از روند مذاکرات هسته ای پشتیبانی خود را از اقدامات دولت یازدهم در این زمینه اعلام کرد و وجود هر گونه نا امیدی در این زمینه را بی دلیل دانست.

هاشمی رفسنجانی بهمن ماه گذشته هم در واکنش به انتقاداتی که از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران می‌شود، گفت: “رهبری نظام هم قبل و هم بعد از مذاکرات، تیم دیپلماسی و کارهایشان را تایید کردند.”

وی گفت: «به رغم این که آیت‌الله خامنه‌ای مذاکرات را تایید کرده است، “گروهی که اتفاقا ادعای پیروی از ولایت دارند، هر روز برای مایوس کردن مردم تلاش می‌کنند.”

توافقات اخیر هسته ای ایران و گروه ۱+۵ و حتی محرمانه بودن محتوای این مذاکرات در ماه های اخیر بارها مورد اعتراض بعضی شخصیت های سیاسی از جمله نمایندگان مجلس و نیز بعضی رسانه ها در ایران قرار گرفته است.

این واکنش ها به گونه ای بود که حتی در بازگشت حسن روحانی رئیس جمهور ایران از نیویورک پس از مذاکره تلفنی او با اوباما رئیس جمهور آمریکا، بعضی افراد در مراسم استقبال به شدت به او اعتراض کردند؛ هر چند روحانی در همان زمان اقدامات صورت گرفته در نیویورک را در چارچوب اختیارات کاملش در بحث مذاکرات هسته‌ای دانست.