اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابراز تمایل کرد تا برای بهبود روابط با عربستان تلاش کند اما در عین حال این هدف را مشروط به رسیدن به تصمیم واحد از سوی رهبران ایران خواند.

رفسنجانی در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز که امروز سه شنبه ۲۶ نوامبر (۵ آذر) چاپ شد، گفت که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی در ماه گذشته از او برای شرکت در مراسم حج امسال دعوت کرده بود.

رفسنجانی نپذیرفتن دعوت حج امسال را چنین توضیح داد که چنین سفری نیازمند زمینه چینی در داخل و رسیدن به تصمیم واحد از سوی رهبران ایران در مورد «نحوه تعامل ایران با عربستان سعودی بر اساس سیاست برد-برد» است.

فایننشال تایمز در ادامه به نقل از رفسنجانی می افزاید افزایش تنش میان ایران و عربستان سعودی موجب نگرانی او است و ایران می بایست به مقامات عربستان سعودی اطمینان دهد که دوستی با ایران به نفع دو کشور و موجب آرامش منطقه است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه خود با فایننشال تایمز درباره نقش ایران در برقراری صلح در سوریه خاطر نشان کرد ایران می تواند نقش بهتری در این موضوع ایفا کند، اما در نهایت سرنوشت بشار اسد رییس جمهور سوریه تنها باید توسط مردم سوریه تعیین شود.»

توافق بر سر برنامه هسته ای ایران

رفسنجانی در این مصاحبه نادر با فایننشال تایمز ابراز امیدواری کرد توافق هسته ای میان ایران و غرب ظرف یک سال آینده نهایی شود و به تبع آن اقتصاد ایران تحت حاکمیت دولت جدید به ریاست حسن روحانی، ظرف دو سال بهبود یابد.

رفسنجانی درباره اختلافات با غرب بر سر برنامه هسته ای ایران گفت: «محدودیت های اعمال شده توسط قوانین بین المللی و معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را می توانیم بپذیریم، اما هر چیزی بیش از آن، تحمیل تلقی خواهد شد.»
وی گفت: «یخ ها شکسته شد. مرحله دوم باید روی روال باشد. طبیعتا شش ماه زمانی برای برقراری توافق موقت است و شش ماه پس از آن زمان کافی برای کار کردن روی توافق نهایی خواهد بود.»

رفسنجانی که با خوشبینی به این توافق نگاه می کند، گفت: «بخشی از موفقیت آن است که تابوی صحبت با آمریکا شکسته شد. شکسته شدن این تابو و رسیدن به توافق بدون آمریکا پیشرفتی نمی کرد.»