گزیده ای از روزنامه های ایرانی که هفته گذشته تیتر اول خود را به نام نویسی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص دادند. عکس از گتی ایمیجز

گزیده ای از روزنامه های ایرانی که هفته گذشته تیتر اول خود را به نام نویسی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری اختصاص دادند. عکس از گتی ایمیجز

در حالی که شنیده ها و گمانه زنی ها همچنان احتمال رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی توسط شورای نگهبان را جدی می دانند، هاشمی رفسنجانی خود از آمادگی کامل برای پذیرش مأموریت دشوار ریاست جمهوری مانند گذشته سخن می گوید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در اظهاراتی که روز سه شنبه در روزنامه شرق منتشر شد با اشاره به انجام ماموریت دشوار پذیرش ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۶۸ که حتی تصور قبول آن برای عده‌ای سخت بود، تاکید کرد:

“امروز هم با آمادگی آمده‌ام تا براساس وظیفه دینی و ملی، با توجه به تجربه‌های اجرایی گذشته، ولی با دیدگاه‌ها و برنامه‌های نو، برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، تقویت عقلانیت و اعتدال در جامعه، تامین آسایش و امنیت و ترمیم سیاست خارجی اقدام کنم.”

وی در جریان دیدار با استادان، پژوهشگران، نویسندگان و فضلای حوزه علمیه قم گفت: “پس از پایان هشت‌سال جنگ تحمیلی که مشکلات عدیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، کشور را به‌شدت رنج می‌داد و شرایط عمومی جامعه، به دلیل کسری بودجه، ویرانی‌های به‌جا مانده در پنج استان جنگ‌زده کشور، وضعیت بد اقتصادی، بیکاری و نابودی زیرساخت‌ها و رکود تولید و کسب‌و‌کار، به گونه‌ای بود که تصور قبول مسوولیت اجرایی کشور و بهبود شرایط، بسیار سخت بود، ولی با دست خالی و کمک امام (ره) و رهبری و همت و برنامه‌ریزی‌های عقلانی مسوولان و یاری و همدلی صمیمانه مردم از همه قشرها و قومیت‌ها، توانستیم به‌تدریج کشور را از ورشکستگی اقتصادی و انزوای جهانی خارج کنیم و امور کشور را به روال طبیعی باز‌گردانیم.”

سخنان هاشمی رفسنجانی در حالی در رسانه های ایران منتشر می شود که هنوز کسی به صورت قطعی نمی تواند درباره تایید صلاحیت وی توسط شورای نگهبان برای نامزدی ریاست جمهوری اظهار نظر کند. به گزارش وبسایت خبری الف، خبرهای تأیید نشده حاکی است اکثریت اعضای شورای نگهبان معتقدند هاشمی صلاحیت حضور در این دوره از انتخابات را ندارد.

طی روزهای گذشته نامه ها و بیانیه ها و خط خبری بعضی رسانه ها در ایران بر حمایت از شورای نگهبان برای ردصلاحیت آیت الله هاشمی بوده است. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اوایل این هفته در گفت‌و‌گو با شبکه العالم، وابسته به تلویزیون ایران، گفت:

“اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری و اجرایی را دارد فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد، طبیعی است که نمی تواند تایید شود.” بعضی رسانه ها با اشاره به این سخنان پیش بینی کرده بودند که هاشمی در آستانه رد صلاحیت است.

از سوی دیگر شنیده ها از آمادگی و استقرار نیروهای امنیتی در نقاط حساس تهران در آستانه اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده حکایت می کند.

کدخدایی در مصاحبه ای که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان این نگرانی را دارد که با رد صلاحیت برخی نامزدها آشوب و اغتشاش شود و به همین دلیل تحت فشار باشد، اظهارکرد:

“شورای نگهبان همچنان که امام خمینی (ره) می‌فرمودند، منافع عالی نظام را درنظر می‌گیرد و بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند؛ طبیعتا این شورا قانون اساسی را در چارچوب منافع عالی نظام رعایت کرده و سعی دارد که تصمیماتش در همین چارچوب اتخاذ شود.”