حساب های کاربری داعش در رسانه های ارتباط جمعی برای جذب سربازان جدید – الشرق الأوسط

حساب های کاربری داعش در رسانه های ارتباط جمعی برای جذب سربازان جدید – الشرق الأوسط

انقلابی که رسانه ها را در بر گرفت انقلاب بزرگی بود، به طوری که حتی یک وسیله برای کنترل کردن تلوزیون یا رادیو و حتی مطبوعات همانند گذشته باقی نماند. منابری که اخبار را منتقل می کنند تنوع یافتند، حتی اگر این اخبار ساخته و پرداخته آن ها نبود. رسانه های اجتماعی افق های گسترده ای گشودند که به هزار راه و شیوه گوناگون فرد را قادر به استقاده از آن ها می کند، به طوری که این انقلاب بی سابقه، تنها به عنوان پنجره ای برای آزادی بیان بدون سانسور مقدماتی باقی نمانده است، بلکه افراد شرور بر طبق عادت همیشگی خود هیچ راه شرارتی را رها نکرده مگر این که آن را بکوبند، و سوء استفاده وحشیانه تنها به صورت یک استثناء باقی نمانده بلکه به یک قاعده کلی تبدیل شده است. پس از آن که سخنرانی یک رهبر تروریست راهی جز یک شبکه ماهواره ای برای پخش پیدا نمی کرد، اینک معادله تغییر کرده و پخش شایعات و اتهامات و تحریک به خشونت یا تهدید به قتل کاری بی نهایت آسان شده است، بلکه حتی وضعیت فراتر از این رفته، و پس از آن که کتاب هایی از نوع «چگونه انگلیسی  را در ۷ روز یاد بگیریم؟» و یا «چگونه یک میلیونر شوید؟»، چشم گشودیم و دیدیم در پایگاه های اینترنتی و رسانه های ارتباط جمعی و «یوتیوب»، جزئیات کامل چگونگی ساخت بمب های دست ساز و مواد منفجره خطرناک با استقاده از وسایل آشپزی و پودرهای شستشو و مواد ساده و در دسترس همگان شرح داده می شود. همزمان با عملیات نظامی کشورها و اعزام ارتش و نیرو به سوی مناطق درگیری، تروریست ها هنوز هم از شبکه های اجتماعی بدون هیچ گونه مقابله یا قوانین بازدارنده ای که کاربرد بد آن ها را منع و یا مهار کند، استفاده می کنند.

پرسشی که روز به روز پر رنگ تر می شود این است که: آیا هیچ راه مؤثری برای کنترل استفاده از شبکه های اجتماعی، هنگامی که این کاربرد رنگ ترورریستی به خود می گیرد، وجود ندارد؟

در یکی از جلسات انجمن رسانه های عربی که هفته گذشته در دبی برگزار شده بود شرکت کرده بودم، و گفتم تا زمانی که فضای رسانه های الکترونیکی بدون هیچ قوانین بازدارنده ای در دسترس تروریست ها است ، نبرد بسیار طولانی خواهد بود. پس از جلسه یکی از جوانان حاضر با من به بحث پرداخت و گفت که با هر گونه دخالت در این شبکه ها مخالف است، و باید با تروریستها از طریق فکر مقابله کرد نه با ممنوعیت. به نظر من این تیتر عریضی است که متناسب با جوامع ایده آل است، نه جوامعی که گرفتار تروریسم هستند و جوانان آن مورد سوء استفاده قرار گرفته و در میان جنگ رها می شوند، و راهی بهتر از رسانه های اجتماعی برای پخش سم و انتشار اخبار خود پیدا نمی کند. این افکار ایده آل باعث شده است که ۸۰ درصد از کسانی که به «داعش» پیوسته اند از طریق همین رسانه ها به کار گرفته شدند، و در ۹۰ درصد از حملات تروریستی  مواد منفجره دست سازی استفاده شده است که از همان نوعی هستند که آموزش ساخت آن ها به فراوانی در شبکه اینترنتی یافت می شود، و بر اساس آن هر فرد افراط گرایی می تواند ویدیویی از کشتارهایی که انجام داده و ویرانی هایی که به جا گذاشته در معرض نمایش قرار دهد و پس از آن که هزاران نفر آن را مشاهده کردند ممکن است در صورت گزارش کردن حذف شود، و این فرد تروریست یک بار دیگر و از طریق یک حساب کاربری جدید همان کار را تکرار می کند، و به کار خود ادامه می دهد تا زمانی که پیام او به همه برسد، در حالی که قوانین سازمانی نمی توانند جلوی انتشار تفکر افراطی او را بگیرند. اگر بدانیم که استفاده افراط گرایان از رسانه های اجتماعی از طریق حساب های کاربری ناشناس و یا جعلی است بیشتر تعجب می کنیم؛ چرا همچنان به آن ها اجازه داده می شود از همین شکاف وارد شوند بدون این که این شکاف به روی آن ها بسته شود؟ آیا بهتر نیست یکی از شرط های ایجاد حساب کاربری بر روی «یوتیوب» یا «فیسبوک» یا «توییتر»، ثبت کردن شماره تلفن همراهی باشد که مسؤلان این رسانه ها اطلاعات محرمانه آن ها را حفظ کنند، و این اطلاعات در اختیار دولت ها قرار داده نشوند مگر این که به صورت غیر قانونی به کار برده شوند و آن هم از طریق حکم قضایی این کار صورت بگیرد. شرط می بندم که بیش از ۹۰ درصد از افراط گرایان از سوء استفاده افراطی دست بکشند تا به عنوان افراط گرایانی که تحت تعقیب عدالت هستند رسوا نشوند.

پس از آن که کلاشینکوف و کمربند انفجاری سلا های سنتی یک تروریست، بود، اینک تلفن همراه و حساب کاربری در رسانه های جمعی به اولین سلاح آشکار تبدیل شده است که به سادگی می توان آن را کنترل کرد. دوم این که تا این لحظه هیچ تلاش بین المللی جدی برای توقف استفاده و جلوگیری از افراط گرایان در سوء استفاده از رسانه های اجتماعی، به عنوان منبری که زهر و شرارت و تروریسم خود را از آن پخش می کنند وجود ندارد.