ایران سیستم های دفاعی مختلفی را در مانور مشترک ارتش و سپاه تست کرد (عکس از پرس تی وی)

ایران سیستم های دفاعی مختلفی را در مانور مشترک ارتش و سپاه تست کرد (عکس از پرس تی وی)

ایران رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۴» را با همکاری مشترک نیروی هوایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان آغاز کرد. رزمایش مشترک پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران در مناطق شرق تا جنوب شرقی کشور در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس در منطقه‌ای به وسعت ۸۵۰ هزار کیلومتر مربع برگزار شد و تا هفت روز ادامه خواهد داشت. سپاه پاسداران ایران پایگاهی دریایی در نزدیکی جزایر سه‌گانه احداث کرده است.

به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در این مانور جنگنده بمب‌افکن‌های ارتش جمهوری اسلامی از قبیل اف ۴، اف ۵، اف ۷، اف ۱۴، میراژ، سوخو و هواپیماهای سوخت‌رسان آزمایش می‌شوند.

فرزاد اسماعیلی، فرمانده ستاد دفاع ضدهوایی ارتش گفت: «در این همایش انواع مختلفی از رادارهای ثابت، متحرک و تاکتیکی با شعاع تشخیص بالا و نیز سیستم‌های نظارت الکترونیکی هوابرد آزمایش خواهند شد.»

به گفته‌ی وی، در این رزمایش همچنین بمب‌اندازهای ایرانی، هواپیماهای سوخت‌گیری و هواپیماهای بدون سرنشین مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

امیر سرتیپ دوم ستاد «شاهرخ شهرام» در روز دوم برگزاری این رزمایش اعلام کرد: «عملیات کشف، شناسایی و رهگیری هواپیماهای مهاجم دشمن فرضی یا نیروهای نارنجی با موفقیت انجام شد.»

وی افزود: «این اقدام به دنبال گزارش های منابع اطلاعاتی شبکه دیده بانی بصری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش و مراکز جمع آوری اطلاعات (فاشا) صورت گرفت.»

پیام اسرائیل و آمریکا

این در حالی است که کمتر از یک ماه گذشته، آمریکا و اسرائیل بزرگ‌ترین مانور مشترک دفاع هوایی خود را برگزار کردند. این مانور سه هفته‌ای به تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۲ – ۳۰ مهر ۱۳۹۱ آغاز شد و در جریان آن جدیدترین فنی آوری‌های دفاع هوایی آمریکا و اسرائیل آزمایش شدند.

اَرو (پیکان) از جمله سیستم هایی بود که در این مانور آزمایش شد. اَرو سیستمی است که آمریکا و اسرائیل برای مقابله با موشک‌های دوربرد از جمله موشک شهاب ۳ ایران تولید کرده‌اند.

ژنرال شاخار شوهات، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، در کنفرانسی مطبوعاتی در جریان این مانور به خبرنگاران گفت: «وقتی می‌بینید دو ارتش حرفه‌ای مثل آمریکا و اسرائیل با هم رزمایش برگزار می کنند، مسلما پیامی برای پیشگیری از حمله احتمالی دارند.»

وی در ادامه افزود: «من امیدوارم، طرف دیگر هم این را بفهمد.»

به تعبیر دیگر باید گفت، جمهوری اسلامی این پیام را به وضوح دریافت کرده است که این رزمایش مشترک را برگزار کرده است.

پهپادهای شناسایی و نفوذ در اسرائیل

در خبری دیگر سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، از هواناو رزمی «تندر» رونمایی کرد و در این مراسم اظهار داشت: «افزایش قابلیت های رزمی و شناسایی همراه با تحرک و چابکی نیروهای مسلح در دریا و سواحل از راهبردهای مهم وزارت دفاع بوده که برای تحقق آن طرح ها و برنامه های متعددی در دست اجرا است.»

وی، ساخت هواناو رزمی تندر را در همین راستا توصیف کرد و افزود: «هواناو تندر که به پهپادهای شناسایی و امکانات جمع آوری اطلاعات نیز مجهز شده، قادر است ماموریت های مختلف و متنوعی در حوزه های نظامی به انجام رساند.»

وحیدی اضافه کرد: «گشت ساحلی، شناور فرماندهی، عملیات شناسایی آفندی و پدافند میان برد آبی خاکی ، شرکت در عملیات دفاع نامتقارن، حمل و نقل نفرات و تجهیزات برای پشتیبانی و لجستیک جزایر و سواحل، آمبولانس دریایی و عملیات امداد و نجات از کاربردهای این هواناو است.»

ماه گذشته اسرائیل اعلام کرده بود که یک پهپاد غیرمسلح را منهدم کرده که از سمت غرب، از فراز نوار غزه، به حریم هوایی این کشور نفوذ کرده بود. به دنبال اعلام این خبر، رهبر حزب‌الله لبنان صریحاً گفت که هواپیمای بدون سرنشینی که توسط اسرائیل سرنگون شد، ساخت ایران بوده و توسط حزب‌الله به حریم هوایی اسرائیل فرستاده شده است.

وی گفت که چنین عملیاتی می‌تواند باز هم تکرار شود. حسن نصرالله همچنین گفت که برخی اعضا حزب‌الله داوطلبانه و بدون مأموریت سازمانی، در دفاع از بشار اسد می‌جنگند.

اسماعیل کوثری، رئیس کمیته دفاعی مجلس ایران گفته بود که پهپاد منهدم‌شده در اسرائیل، تصاویری از پایگاه‌های حساس این کشور را مخابره کرده و این تصاویر هم‌اکنون در اختیار ایران است. او همچنین از پهپادهای پیشرفته ایران خبر داد.