لندن: حاتم البطیوی

 

رباط: هیچگونه مخالفتی با برگزاری جلسه وزرای خارجه اتحادیه مغرب عربی نداریم
محمد ششم پادشاه مراکش ۲۰ روز پیش، پیشنهادی برای ایجاد سازوکار سیاسی مشترک با الجزایر جهت گفتگو و مشورت بین دو کشور، مطرح کرد. رباط دربارهٔ این موضوع اعلام کرد که همچنان با دیدی «باز و خوش‌بینانه» نسبت به آینده روابط با الجزایر نگاه می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، وزارت امور خارجه مراکش در بیانه‌ای اعلام کرد که ناصر بوریطه وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه در دیدار با سفیر الجزایری در رباط مجدداً خواستار پاسخ رسمی الجزایر دربارهٔ این پیشنهاد شد، البته این دیدار پس از ۱۰ سال تلاش نافرجام برای ازسرگیری روابط بین این دو کشور، صورت گرفته‌است و رباط به دنبال برقراری ارتباط با مقامات الجزایری در سطح وزیران است.
در این بیانیه آمده‌است؛ بوریطه به سفیر الجزایر تأکید کرد که کشورش تمایل دارد از موضع‌گیری رسمی مقامات الجزایر نسبت به پیشنهاد و ابتکارعمل محمد ششم پادشاه مراکش جهت ایجاد سازوکار سیاسی برای گفتگو و هماهنگی با الجزایر، مطلع شود.
محمد ششم، در ۶ نوامبر طی سخنانی به مناسبت چهل و سومین سالگرد «راهپیمایی صلح‌آمیز سبز» که منجر به عودت حاکمیت صحرا از سوی اسپانیا به مراکش شده‌است، این پیشنهاد را به الجزایر مطرح کرد.
ابتکار عمل پادشاه مراکش، که توسط تعداد زیادی از کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد ستایش قرار گرفته بود، ناشی از تصمیم جدی مراکش برای ایجاد چارچوب گفتگوی مستقیم و بدون قید و شرط با الجزایر برای حل همه اختلافات بین دو کشور است.
در همین بیانیه، وزارت خارجه مراکش نیز ذکر کرد که رباط نامه دبیرخانه کل اتحادیه کشورهای غرب جهان عرب دربارهٔ درخواست دو کشور تونس و الجزایر مبنی بر برگزاری نشست وزیران امور خارجه اتحادیه مغرب عربی را در ۲۳ نوامبر دریافت کرده‌است.