رایزنی مصر درباره افزایش قیمت کالاها با بانک‌های جهانی ادامه دارد

مصر در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیته تخصصی پیش بینی قیمت کالاها

رایزنی مصر با بانک‌های جهانی دربارهٔ مسائل نفتی

در پی شکنندگی بازارهای در حال توسعه، مصر در تلاش است تا سیاستی کارساز در ارتباط با نوسانات قیمت کالا اتخاذ کند، هر چند که در این راه تاکنون نتوانسته قراردادهایی را به امضا برساند.
به گزارش الشرق الاوسط، وزیر نفت مصر پیش تر گفته بود که کشورش در راستای مذاکره با بانک جهانی برای مواجهه با نوسانات نفتی است که قیمت آن در حال افزایش است.
در این میان، یک منبع موثق در گفتگو با الشرق الاوسط تأکید کرده که دولت مصر تلاش می‌کند یک کارگروه تخصصی برای اداره نوسانات قیمت کالا تشکیل دهد و از تبعات منفی این مسئله جلوگیری کند.
همین مسئله یکی از دلایلی است که باعث شده مصر در مذاکره با بانک‌های جهانی اندکی درنگ کند و تا اتمام طرح این کارگروه منتظر بماند.
حمدی عبدالعزیز سخنگوی وزارت نفت مصر به الشرق الاوسط گفته است که مصر تلاش می‌کند برنامه ای وضع کند که بدان از طریق افزایش تولید محلی و عرضه آنها در مزایده‌های بین‌المللی از پرداخت ۳۰ درصد سود تعلق گرفته به صنایع نفتی پرهیز کند.
مصر در این راستا تلاش می‌کند تا چاه‌های نفتی موجود در شهرهای مختلف کشور را راه اندازی کند و قیمت‌های به روز را برای نفت خود وضع کند.
همچنین مصر تلاش می‌کند چاه‌های گازی فیوم و جیزه را در سال جاری راه اندازی کند و میزان استخراج گاز آنها را به ۴۰۰ میلیون متر مکعب برساند.
البته مصر در تدوین بودجه سالیانه دولت قیمت هر بشکه نفت را برای سال ۲۱۰۸–۲۰۱۹، ۶۷ دلار در نظر گرفته و با توجه به این مسئله درآمدهای بخش‌های ذی‌ربط را برنامه‌ریزی کرده‌است.
از سوی دیگر یکی از مسئولان مصری اظهار کرده‌است که سیاست کنونی مصر مواجهه برنامه‌ریزی شده با افزایش قیمت کالاها در سطح جهانی بوده و برای این مسئله وارد مباحثاتی با بانک‌های جهانی شده‌است.
روی هم رفته اقتصاددانان مصری در تلاش هستند تا از راه برنامه‌ریزی جامع، چه در راه اندازی چاه‌های نفتی چه در خصوص افزایش تولید محلی، بتوانند از میزان تأثیر افزایش قیمت کالا در سطح جهانی بر اقتصاد مصر کاهش دهند.

الشرق الاوسط:
Related Post