ریاض – الشرق الاوسط آنلاین

 

پروژه «نیوم» روز سه شنبه (۲۴ اکتبر) توسط شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز ولیعهد عربستان سعودی و معاون رئیس شورای وزیران و رئیس هیات مدیره صندوق سرمایه گذاری های عمومی راه اندازی شد.

پروژه «نیوم» در راستای تحقق اهداف بلندپروازانه سند چشم انداز ۲۰۳۰ انجام می شود. در این سند بر تحول پادشاهی عربستان سعودی به یک الگوی جهانی و پیشگام در حوزه های گوناگون تاکید شده است.
ولیعهد عربستان سعودی گفت در منطقه «نیوم»‌ به طور عمده بر نه حوزه سرمایه گذاری ویژه آینده محور یعنی انرژی و آب، حمل و نقل، فناوری، محصولات غذایی، بیوتکنولوژی،  صنایع پیشرفته، رسانه، سرگرمی،  معیشت  تاکید شده است. حوزه معیشت پایه و اساس بقیه بخش ها به شمار می رود. این پروژه با هدف رشد و تنوع بخشی به اقتصاد و توانمند سازی صنایع و نوآوری و ارتقای صنایع بومی در سطح جهانی تنظیم شده است. «نیوم» منجر به کارآفرینی و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور شده و سرمایه گذاری دولتی و غیر دولتی را جذب می کند. تامین مالی «نیوم» از طریق صندوق سرمایه گذاری های عمومی در عربستان سعودی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با سرمایه اولیه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال های آینده صورت می گیرد.

موقعیت این پروژه در منطقه عربی استراتژیک بوده و در شمال غرب عربستان سعودی قرار دارد. وسعت این منطقه ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع است. دریای سرخ و خلیج عقبه در شمال و غرب این منطقه و کوه های ۲۵۰۰ متری در شرق این منطقه قرار دارند. این موقعیت جغرافیایی باعث می شود تا منطقه از آب و هوای معتدل برخوردار باشد. این پروژه با توجه به برخورداری از دو عنصر آفتاب و باد به طور کامل بر انرژی های جایگزین متکی است.
یکی از نکته های بسیار مهم در پروژه «نیوم» این است که این منطقه بر دریای سرخ، یکی از مهم ترین شریان های اقتصادی جهان اشراف دارد. حدود ۱۰ درصد تجارت جهانی از این مسیر عبور می کند. این منطقه محل التقای سه قاره آسیا و اروپا و آفریقاست. ۷۰ درصد مردم جهان می توان در عرض حداکثر ۸ ساعت به این منطقه دسترسی پیدا کنند که همین عامل منجر به استفاده از بهترین امکانات تکنولوژی و پژوهشی و‌آموزشی و معیشتی و شغلی در این منطقه می شود. «نیوم» ورودی اصلی پل ملک سلمان خواهد بود که منجر به افزایش اهمیت اقتصادی و ارتقای جایگاه آن می شود. این پل آسیا و آفریقا را به هم وصل می کند.

این منطقه در خاک مصر و اردن هم قرار دارد و بدین ترتیب نخستین منطقه تجاری خواهد بود که بین سه کشور واقع شده است.

حمایت و قدرت مالی این پروژه یکی از نقاط قوت آن به حساب می آید. نیوم به شکل عمده متکی بر اقتصاد سعودی بوده و از صندوق سرمایه گذاری های عمومی تامین مالی می شود. این صندوق به مهم ترین صندوق جهانی با سرمایه های هنگفت و توان برقراری ارتباط با سرمایه گذاران و شرکت های غول پیکر در سراسر جهان تبدیل شده است.

پروژه «نیوم»‌ با توان جذب سرمایه گذاری های جهانی به منبع درآمدزا در دراز مدت تبدیل شده و منجر به رشد اقتصادی پادشاهی عربستان سعودی و تامین سود سرشار برای سرمایه گذاران خواهد شد. این پروژه از فرار سرمایه ها جلوگیری می کند. تبدیل شدن به یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی و علمی جهان هدف مد نظر این پروژه است.

جذب سرمایه گذاران جهان و مشارکت در ساخت و گسترش این پروژه یکی از عوامل موثر در موفقیت این پروژه تلقی می شود.
شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز گفت پروژه منطقه «نیوم» از صفر شروع می شود و این باعث می شود تا بتوان الگوی تازه زندگی با امکانات عظیم اقتصادی را در آن پیاده کنیم.

استفاده از ماشین خودکار و حتی هواپیمای خودکار و شیوه های نوین کشاورزی و تولید محصولات غذایی و مراکز بهداشتی و اینترنت فوق سریع و آموزش آنلاین و رایگان با رعایت استانداردهای بین المللی و خدمات دولتی دیجیتال و استانداردهای تازه ساخت و ساز برای ساخت خانه های خالی از کربن نمونه هایی از الگوهای مد نظر نئوم هستند. در  این طرح بر ضرورت پیاده روی و دوچرخه سواری تاکید می شود.


 در این پروژه سعی می شود که منطقه با به کار بردن پیشرفته ترین فناوری های امنیت و سلامت یکی از امن ترین مناطق جهان باشد. در نئوم همه معاملات و کارها الکترونیکی و بدون کاغذ انجام می شود.

جذب نیروهای دارای مهارت و شایسته برای نوآوری و مدیریت یکی از اهداف نئوم است اما ربات ها انجام کارهای تکراری و دشوار را به عهده خواهند گرفت و بدین ترتیب شاید عدد ربات ها در این منطقه بیشتر از تعداد افراد شود. کلیه این عوامل پروژه نیوم را بهترین مکان برای زندگی در جهان خواهد کرد.