عکس از ایسنا

عکس از ایسنا

رئیس پلیس ایران می گوید گشت ارشاد در این کشور فقط سراغ آدم‌های بی‌فرهنگ می‌رود و با اهالی فرهنگ برخورد نمی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقادات حسن روحانی رئیس جمهور ایران درباره گشت ارشاد و درخواست وی برای برخورد نکردن گشت ارشاد با اهالی فرهنگ، گفت: گشت ارشاد سراغ آدم‌های بی‌فرهنگ می‌رود و از ابتدا موضوعی به نام برخورد با اهالی فرهنگ در دستور کار این گشت نبوده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران سه شنبه هفته پیش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب بین المللی کتاب تهران گفته بود: «دولت معتقد است که دخالتش را در همه امور باید کمتر و کمتر کند و کار را به صاحبان فرهنگ بسپارد. صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذرند و عبور کنند و تماشا کنند و چون صاحب اندیشه و فکر و فرهنگ‌ند دیگران را ارشاد کنند.»

وی پیشتر نیز در هنگام مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه ۹۲ گفته بود: «فرهنگ دنیای وسیعی دارد. در زمینه فرهنگی، بگیر و ببندها جای پایی نباید داشته باشد. دنیای فرهنگ، ساز و کار فرهنگی دارد. باید در دنیای فرهنگ، مسائل را از طریق فرهنگی و با ابزار فرهنگی حل کنیم؛ نمی‌شود با نیروی پلیس مشکلات فرهنگی را حل کرد.»

وی گفت: «کاری می‌کنم دختران احساس امنیت کنند. نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند.»

در این میان وزیر کشور ایران هم به تازگی از تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری مسئله “حجاب و عفاف” و “امر به معروف و نهی از منکر” خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از عبدالرضا رحمانی، وزیر کشور ایران در روز پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت نوشت: «سال ۹۳ به دنبال آن هستیم تا بحث عفاف و حجاب را به عنوان یکی از دستورات مهم و همچنین بحث امر به معروف و نهی از منکر را با تشکیل کارگروه ویژه‌ای در دستور کار قرار دهیم.»

رحمانی فضلی گفت: «براین اساس مقرر شده نشستی با اهل فرهنگ و افرادی که دارای اندیشه‌های نو و تجربیاتی در این زمینه هستند داشته باشیم و با یک حرکت جمعی و همکاری همه دستگاه‌ها مباحث عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر را اجرایی کنیم.»

صحبت های وزیر کشور کابینه روحانی به ورود دولت به موضوع حجاب اشاره دارد و حاکی از آنست که دولت روحانی همگام و هماهنگ با سایر دستگاه ها مسئله “حجاب” در این کشور را پیگیری می کنند، اما در این خبر جزییات بیشتری در مورد دخالت دولت آورده نشده است.

موضوع حجاب یا بدحجالی موضوع جدیدی در ایران نیست و روزانه در سطح شهرهای بزرگ دیده می شود که افرادی به دلیل چیزی که “عدم رعایت حجاب اسلامی” خوانده می شود، از پلیس ایران تذکر می گیرند و یا بعضا دستگیر می شوند.

پیش از این، دولت های قبلی ایران تلاش داشتند تا پای دولت را به مسئله حجاب نکشند و خود را از مواضع نیروی انتظامی یا همان پلیس این کشور مبرا بدارند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران در ۱۷ مهر سال ۹۲ در جمع نیروهای پلیس این کشور گفت: «تذکر در مورد مسئله حجاب باید در مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه انجام شود و تذکر پلیس آخرین مرحله است. پلیس و دولت نباید خود را معلم و مردم را دانش آموز بدانند .» وی در صحبت های خود وظیفه پلیس را برقراری نظم و امنیت معرفی کرده بود.»

فاضل میبدی، استاد حوزه علمیه قم و از چهره های اصلاح طلب، پیشتر درمورد موضوع حجاب و عفاف که اخیرا طرح شده به شرق پارسی گفت: «بحث حجاب و عفاف از مسائل مهم دینی و شرعی مسلمانان است، اما در سال های پس از انقلاب به مسائل سیاسی کشانده شده و از مسیر اصلی خود منحرف شد. در دوره دولت احمدی نژاد ما شاهد شکل گیری گشت ارشاد بودیم که تبعات زیادی برای مردم به همراه داشت و هدف آن که امنیت ‏اجتماعی و اخلاقی بود نتوانست امنیتی برای اخلاق جامعه بیاورد. چرا که اصولا با رفتارهای پلیسی هیچ فردی دارای امنیت اخلاقی نمی شود.»