گفت: پرونده بازداشت شدگان در راه حل شدن است … می خواهیم آتش بس ادامه پیدا کند

محمد عبد السلام سخنگوی گروه مذاکره کنندگان حوثی

محمد عبد السلام سخنگوی گروه مذاکره کنندگان حوثی

محمد عبد السلام سخنگوی گروه مذاکره کنندگان حوثی تأکید کرد تیم وی توافق بر آتش بس را تنها توقف موقتی برای نبردها نمی داند، بلکه گام مهمی به سوی توقف جامع جنگ است.

وی در تصریحاتی به «الشرق الأوسط»، جنگ طلبان را به تلاش برای شکست توقف اعمال نظامی متهم کرد و آن را گام درستی دانست که پیشگام هر گفتگوی سیاسی است به طوری که مردم یمن به جدیت مذاکرات اعتماد کنند و به طور کامل از آن حمایت کنند.

عبد السلام تأکید کرد تیم مذاکره کننده، که حوثی ها و پیروان علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق را در بر دارد، با تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل موافقت کرد. وی با اشاره ضمنی به موافقت با تسلیم سلاح سنگین بر طبق قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت،  تأکید کرد حوثی ها با باقی ماندن اسلحه در خارج از چارچوب دولت موافق نیستند. عبد السلام گفت: «این همان نگرشی است که ما در اوایل ماه اکتوبر (مهر ماه) گذشته در نامه ای رسمی به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ابلاغ کردیم».

عبد السلام همچنین تأکید کرد پرونده بازداشت شدگان، از جمله سرلشکر محمود سالم الصبیحی وزیر دفاع، و فیصل رجب و برادر عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور در حال حل شدن است.

سخنگوی تیم مذاکره کننده حوثی ذکر کرد: «وضعیت نظامی و امنیتی در یمن از همیشه پیچیده تر می شود. چون سلاح گسترش یافته است، و در بسیاری از مناطق جنوبی یمن دولت حضور ندارد، برای همین کشور به توافق سیاسی روشنی نیاز دارد که نشانه های دولت را تثبیت کند».

عبد السلام فاش کرد توافقنامه هایی که در ظهران جنوبی به امضا رسید به منظور دستیابی به آتش بس دائمی میان نمایندگان جبهه نظامی و شخصیت های اجتماعی مشترک ، برای کنترل هر گونه اقدام نظامی و محدود کردن آن ها بود.