Categories: خبر

رئیس اطلاعات قطر در قاهره تسریع روند آشتی را بررسی می کند

گفتگوها درباره نقش قطر در لیبی … یک مسؤل مصری: منتظر گامهای دیگری هستیم

برخی منابع آگاه مصری به «الشرق الأوسط» گفتند که شیخ احمد بن ناصر بن جاسم آل ثانی، رئیس دستگاه اطلاعاتی قطر روز گذشته به قاهره آمد تا امکان برگزاری نشست بین عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در اوائل سال آینده میلادی در ریاض را مورد بررسی قرار دهد.

این منابع، که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که «قاهره به روی همگی بازدید کنندگان و برادرانش همیشه گشوده است، و همانطور که رئیس جمهور السیسی گفته بود (خانه اعراب) است.. اما در خصوص اجلاس، نیازی نیست با نتیجه گیری های زود هنگام، از امور سبقت بگیریم، چرا که موضوع با دقت از سوی همه طرفهای عربی در حال بررسی است، مخصوصاً که رئیس جمهور در حال حاضر در یک سفر خارجی به سر می برد.. و هنگامی که درباره یک مورد این چنینی تصمیم گیری شود، بصورت علنی اطلاع رسانی خواهد شد».

رئیس جمهور مصر در سفر خود در اظهار نظری از پکن پایتخت چین، درباره گامهای برداشته شده از سوی قطر گفت: «این تنها یک نقطه آغاز جهت ارسال پیامی برای جلب رضایت مصریان بود». این در حالی است که برخی مسؤلان مصری، اعلان روز دوشنبه گذشته قطر، مبنی بر توقف پخش شبکه «الجزیره مباشر مصر»، که طی سال گذشته بطور پیوسته به هجوم و تحریک بر ضد قاهره اشتغال داشت، را گامی قابل تقدیر در چارچوب تعهد قطر به طرح ملک عبدالله بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان برای آشتی بین قاهره و دوحه توصیف کرده بودند.

یک منبع دیپلماتیک خلیجی روز گذشته، درباره سفر رئیس اطلاعات قطر به قاهره گفت که در این گفتگوها به امور مختلفی از جمله، نقش قطر در لیبی پرداخته شد، وی ادامه داد: «مقامات مصری می دانند که تمام خواسته های آنها بلافاصله برآورده نخواهد شد.. ولی قاهره باید مطمئن شود که قطر جدی است، و تنها به برخی تغییرات ظاهری نمی پردازد».

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post