استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه هنگام ترک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه هنگام ترک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه می گوید که سرنوشت بشار اسد را سوری ها تعیین می کنند نه خارجی ها، و در یک گفت و گوی تلوزیونی با شبکه «فرانس ۲۴» می افزاید: «آیا نمی توانیم اجازه دهیم سوری ها برای چنین کاری تصمیم بگیرند؟ چرا ما آنچه قرار است که سوری بگویند را از قبل می گوییم، حال که به آن ها آزادی و فرصت انجام این کار داده شده است؟».

منظور دی میستورا چیست؟

مسلماً منظور او عربستانی ها، آمریکایی ها و اروپایی هایی است که می گویند: اسد در هر روند انتقال سیاسی جایی ندارد. اما آیا تصریحات دی میستورا در اصل و از نظر مقتضای عقل و شرایط، قابل قبول است؟ بله، قطعا، سخنان دی میستورا کاملاً درست است. بر همین اساس، دی میستورا از «خارجی ها» درخواست کند سوری ها را به تنهایی رها کنند تا سرنوشت خود را انتخاب کنند! آیا جرأت چنین کاری دارد؟ امکان ندارد! آن چه روشن است، این است که دی میستورا درباره مدافعان سوریه سخن می گوید، نه مدافعان از جنایتکار دمشق. حتی یک سرباز وابسته به کشورهای مدافع سوریه در این کشور وجود ندارد، در حالی که نیروهای هوایی روسیه و شبه نظامیان تروریستی «حزب الله»، و دیگر شبه نظامیان شیعه، و مبارزانی از ایران در سوریه حضور دارند، و هدف همه آن ها دفاع از اسد، و کشتار بیشتر مردم سوریه و شکنجه آن ها است.

بنابراین، آیا منظور دی میستورا حمایت های عربی و غربی از مخالفان میانه رو سوری است؟

همه می دانند، و واقعیت ها می گویند که این حمایت تنها پس از روی آوردن اسد به خشونت آغاز شد. زمانی که آلت کشتار، شروع به گرفتن جان سوری های بی گناهی کرد که در حقیقی ترین انقلاب منطقه عربی دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند. دی میستورا که به دمشق سفر کرده و هنوز هم سفر می کند، باید این را بداند که پایتخت سوریه در حال حاضر تحت حمایت نیروهای ایرانی است، و آسمان آن جا تحت حمایت روسیه است، و تمامی این ها در دفاع از اسد است که چهارصد هزار سوری را کشته است. فرستاده سازمان ملل درباره کدام خارجی ها سخن می گوید؟ آیا بدون حمایت ایران و روسیه، اسد می توانست یک ساعت در دمشق باقی بماند؟ آیا اسد می توانست بدون شبه نظامیان ایران و برخی از مزدوران مقاومت کند، که اینک دی میستورا از «خارجی ها» درخواست کند سوری ها را به حال خود رها کنند تا سرنوشت خود را تعیین کنند؟ یقیناً خیر. بنابراین، آنچه دی میستورا می گوید واقعاً امری حیرت انگیز است!

اگر فرستاده سازمان ملل متحد می خواهد خواسته سوری ها را بداند، خواسته آن ها کنار رفتن اسد، و توقف ایران و روسیه از دخالت در سوریه عربی است. آن ها خارجی هستند نه عربها. دی میستورا باید علناً از روس ها و ایرانی ها درخواست کند بیرون بروند و سوری ها را به حال خود رها کنند، و نباید به اینجا ختم شود، بلکه دی میستورا باید به قوانین بین المللی، که خود نماینده آن است، احترام بگذارد، و موضع سرسختانه ای در قبال کشتار شهروندان سوریه توسط بشار اسد، با مشارکت ایران و روسیه اتخاذ کند، و خواستار مجازات بین المللی اسد به اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی شود، که حتی پس از توافق با اسد بر سر تحویل دادن سلاح هایی شیمایی با وساطت روسیه، چندین بار از آن استفاده شد. دی میستورا باید این کار را بکند، زیرا این، اصل کار او به عنوان فرستاده سازمان ملل است، به جای این که اظهارنظرهایی کند که به جز طرفداری از اسد معنای دیگری ندارد.