تغییر در موضع گیری روسیه و ایران درباره سرنوشت اسد.. کمک مالی آمریکا به مخالفان

دانش آموزان سوری در اردوگاه آوارگان الزعتری در شهر المفرق در اردن – عکس از رویترز

دانش آموزان سوری در اردوگاه آوارگان الزعتری در شهر المفرق در اردن – عکس از رویترز

پس از دو روز از نشست بین المللی در خصوص بحران سوریه که در وین برگزار شد، یک منبع دیپلماتیک سازمان ملل متحد به «الشرق الاوسط» گفت که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد، تحرکات بین المللی را از سر گرفت، و برای فعال سازی بیانیه وین، به دمشق سفر کرد.

این بازدید با انتشار نشانه های ضد و نقیض از رژیم اسد در خصوص نشست وین مصادف شد، به طوری که تلویزیون دولتی سوریه به نقل از ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه گفت که او اهمیت بیانیه وین را به رسمیت می شناسد، با این حال او می داند که هر تلاشی برای مبارزه با تروریسم، که با دولت سوریه هماهنگ نشود، از هدف اصلی مبارزه با ترویسم دور است.

المعلم برای همکاری سوریه با فرستاده سازمان ملل در تلاش برای مبارزه با ترویسم و همچنین گفتگو بین سوری ها ابراز آمادگی کرد.

در همین راستا، منابع نزدیک به هیئت روسیه که در نشست وین مشارکت کرده بودند، گفتند که در این  نشست بین موضع گیری روسیه و ایران در مورد سرنوشت اسد اختلافاتی به وجود آمده است. این منابع گفتند که روسیه با سرنوشت رئیس جمهوری در سوریه از نظر مشروعیت قدرت برخورد می کند، به طوری که به اشخاص پایبند نیست، اما بر ضرورت انتقال قدرت بر اساس استاندارها و قوانین بین المللی اصرار دارد در حالی که ایران به اسد و رژیم آن پایبند است، زیرا از آن می ترسد که با تغییر رژیم، تمام منافع خود را در سوریه از دست بدهد.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا طی کنفرانس منامه اعلام کرد که  کمک های اضافی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای مخالفان سوری در نظر گرفته شده است.