پاریس برای بهار و تابستان ۲۰۱۹… وقتی کارگردانی تئاتر نگاه‌ها را ازلباس‌ها برمی‌گرداند
پاریس:جمیله حلفیشی
نمایش «دیور» که هفته مد لباس‌های آماده بهار و تابستان ۲۰۱۹پاریس با آن شروع شد، آغاز فصلی نوین بود که در تاریخ مد نوشته خواهد شد. فصلی که حالا تکمله‌های هنری می‌طلبد و کارگردانی سنگین تئاتر. مهم نیست که این مکمل‌های نمایشی لباس‌های را تحت الشعاع قرار بدهند، مهم خلق تصویری است که در ذهن ماندگارشود و جایگاه، قدرت واهمیت آن سالن را نقش بزند. باقیمانده بدون شک به طور خودکار می‌آیند وقتی زمان عرضه آنها دراین سالن‌ها برسد. این استراتژی منحصر به دیور نبود، بلکه بسیاری از سالن‌های بزرگ لباس دیگر، یعنی آنهایی که از امکانات بالایی برخوردارند به این یا آن شکل به کارمی‌برند. گوچی مثلا سالن تئاتر «لوپالاس» را برای اولین و آخرین نمایشش در پاریس انتخاب کرد. «سن لوران» سن نمایشی مانند برکه آبی با پس زمینه برج ایفل طراحی کرد که مانکن‌های زن و مرد ازآن می‌گذشتند. و همین طور بقیه…
در دوره تصویر برای بازاریابی دیگر لباس‌ها به تنهایی کافی نیستند بلکه به چاشنی و رنگ ولعاب‌هایی نیاز دارند که بر جذابیت‌شان اضافه کند و بعد هم نوبت جاری شدن آنها در شبکه‌های اجتماعی می‌رسد. بدون شک ماریا گراتزیا چوری طراح درباره انتخاب نور مرده نظر دیگری دارد که اجازه نمی‌داد عکس‌های خوبی گرفته شود، اما این نیز مانع نشد که همه درباره نمایشی که با روز اول هفته طولانی و ۹ روزه مد پاریس همزمان شد، حرف بزنند. نمایش با هنرنمایی گروه تئاتر رقصانی شروع شد که همه نگاه‌ها را با نماش بسیار زیبایش به خود جلب کرد. می‌توان با اطمینان کامل گفت چیزی نمانده بود نگاه‌ها را به طور کامل از لباس‌ها بدزدند اگر چاره‌اندیشی جدی نمی‌شد و به خودمان نمی‌گفتیم ما اول برای تماشای لباس به اینجا آمده‌ایم و بعد چیزهای دیگر. در این شرایط فقط می‌توان به تماشای آخرین طراحی‌های این طراح در پنجمین نمایش سالن بنشینیم. لباس‌هایی همسان «هات کوتر» در مجموعه شب و شب نشینی. همچنین دامن‌هایی که با گل‌هایی از همان رنگ تزئیین شده‌اند. به نظر نمی‌رسد طراح نگران این باشد که رقص گروه نمایش نگاه‌ها را از طرح‌هایش بدزدد، چون مفهوم نمایش لباس به گفته او تغییر کرده« حالا سعی می‌کنم بیشتر روی تجربه به عنوان یک کل تمرکز کنم… چون مد اکنون این است». درباره نور مرده اما می‌گوید، از قصد این کار را کرده تا حاضران گوشی‌های موبایلشان را کنار بگذراند و از نمایش لذت ببرند. حرکات رقصندگان با رهایی و پیچ و تاب‌شان نمادی از آزادی هستند که هنگام طراحی به آن توجه داشت. او تاکید می‌کند« رقص قلب تپنده این مجموعه است. رقص همان کاری است که ترا آزاد می‌کند. لگام را از بدنت برمی‌داری. ضرب‌آهنگها و حرکات موسیقی را برای کشف عمق ما به کار می‌برند. برای همین می‌توانم بگویم رقص ومد، بدن را محدود می‌سازند. به ما از طریق انضباط می‌آموزند چگونه می‌توانیم خودمان را با آن تطبیق بدهیم».
اگر نمایش لباس‌ها برای ماریا گراتزیا تجربه منحصربه فردی بود، برای هموطنش الساندرو میکیلی طراح سالن گوچی بیشتر بیان حس و حال یا به گفته خودش «هوس یک ایده» بود.

 

طراحی «سیلین» با حضور هادی سلمیان

همچنان هادی سلمیان هر کجا قدم گذارد توجه همگان را به خود جلب می کند. روز جمعه او نخستین طراحی های خود را برای اتاق طراحی «سیلین» تقدیم کرد و همزمان این اتاق در پی آن بود که او با طراحی های منحصر به خود موجی از توجه جلب کند. او پیشتر در تاریخ هنری خود در طراحی باعث شده بود تا سود شرکت ال اف ام اچ به طور چشمگیری زیادتر شود. البته در همین اوقات از او این انتظار نمی رفت که از اسلوب مستقل خود در طراحی چشم بپوشد و تابع نام سیلین شود، و او نیز همین رویه را در پیش گرفت و در همکاری خود با این اتاق از اسلوب همیشگی خود تبعیت کرد. او که وارث طراح بزرگ این اتاق یعنی ویپی فیلو بود در صدد آمد بی توجه به نام بزرگ او و سابقه ده ساله اش در تحقق موفقیت های بزرگ برای این اتاق کار خود و اسلوب منحصر به فرداش را تحمیل کند. البته خود این مساله به مثابه یک کارزار بزرگ بود که باید با آن دست و پنجه نرم می کرد. از جمله اینکه مشتریان به سبک فیلو عادت کرده بودند و طراحی های او را بسیار پیگیری می کردند.
به هرحال هادی سلیمان در اولین طرح های خود که همواره با اسلوب انقلابی در طرح توصیف می شد یکسری طراحی های برای بانوان عرضه کرد و بلافاصله موجی از انتقاد را برانگیخت دال بر اینکه اسلوب او بیشتر جنبه تجاری داشت و او بازاریابی را فدای جنبه هنری کرد. اما شگفت اور این بود که علی رغم این انتقادهای بسیار از همکاران او میزان فروش این طراحی ها بسیار بالا بود و با استقبال بزرگی مواجه شد. شاید دلیل این مساله اهمیت متقاضیان به خود نام سیلین باشد تا طراحی های طراحان.
در مجموع نام هادی سلیمان به عنوان یکی از مطرح ترین طراحان حال حاضر در همه جا برده می شود و اسلوب او عیان کننده شخصیت مستقل او در این امر هنری است.

 

 

 

… وهادی سلیمان یُحبط الموضه فی أول تشکیله له لـ”سیلین”

لا یزال هادی سلیمان یثیر کثیرا من الجدل أینما توجّه. یوم الجمعه الماضی قدم أول تشکیله له لدار “سیلین” بعد خروج فیبی فیلو العام الماضی. کان واضحا أن مجموعه “إل فی إم إتش” المالکه للدار تطمع فی أن یصب فیها شیئا من سحره المیداسی. فقد رفع من مبیعات دار “