ابوبکر البغدادی سرکرده داعش - عکس از اسوشیتدپرس

ابوبکر البغدادی سرکرده داعش – عکس از اسوشیتدپرس

دینار خلیفه داعش ارزش خریداری و نگهداری دارد زیرا «داعش» از بین خواهد رفت، ولی دینار به عنوان شواهد تاریخ معاصر باقی خواهد ماند. امروز ارزش آن با توجه به ارزش طلای ۲۱ عیار، در حدود ۱۳۰ دلار است، و ارزش تاریخی آن در بازار ممکن است دو برابر باشد، و به عنوان یک یادگاری مهم از سازمان های تروریستی در دوران مدرن خواهد بود.

در خصوص خلیفه ابوبکر بغدادی، و گروه تبلیغاتی او، دینار تنها ارز نیست بلکه یک پیام است، زیرا چاپ ارز، از دلایل حاکمیت دولت است. او از این فرصت غافل نیست که از آن در نبرد تبلیغاتی خود برای تحریک احساسات کسانی استفاده کند که در مورد دولت اسلامی و خلافت می شنوند، و همچنین تلاشی است تا علاقه مندان را متقاعد کند که سازمان علی رغم نبردی که به راه انداخته است، اما همچنان محکم و استوار است. چاپ ارز همچنین او را از رقبایش متمایز می کند. چرا که ارتش آزاد معارض سوریه ، در مناطق آزاد شده از لیره ترکیه استفاده می کند. و رژیم اسد پس از آن که راه تمامی چاپخانه ها در اروپا به رویش بسته شد، پول خود را در روسیه چاپ می کند.

ما می دانیم که هر چیزی که می درخشد طلا نیست، و چه دینار او از طلای خالص باشد، یا مس در آن به کار رفته باشد، اما از هر گونه ارزی به سکه های یادبودی نزدیک تر است. حتی کشورهایی که برای رویدادهای باشکوه سکه ضرب می کنند، مقادیر محدودی سکه ضرب می کنند. و خلیفه هم هر چقدر زنان سوریه و عراق را به وسیله طلا بدزدد و سعی کند آن را برای فروش نفت تحمیل کند، برای تحمیل ارز یا مبادله آن با کالا در بازارهای روزانه به اندازه کافی طلای خالص پیدا نخواهد کرد. مگر این که واقعاً سهام طلای بانک های شهرهایی که اشغال کرد را غارت کرده باشد که آن ها زیاد هستند اما چیزی نیست که وجود چنین توازنی را تأکید کند.

طرفداران سازمان تروریستی تلاش می کنند نمایش دینارهای طلا را زیبا جلوه دهند، و ادعا می کنند که دینارهای طلا نشان دهنده ثبات دولت او و توانایی های سازمان در تبدیل شدن به طرح تشکیل دولت است. هر چند این اغراق بزرگی است.

«داعش» در جدی ترین بحران از زمان پیدایش خود قرار دارد که دینارهای طلای خلیفه، آن را نجات نخواهد داد. زیرا تعداد قدرت هایی که برای اولین بار زیر چتر ائتلاف بین المللی گرد آمده اند، قادرند که سازمان را خرد کرده یا آن را از بین ببرند. با وارد شدن ترکیه دایره تکمیل شد. شاید مشارکت ترکیه در بمباران «داعش» گسترده نباشد، اما موافقت و داخل شدن آن به معنای محاصره ای واقعی است، چرا که عملیات نظامی متعددی از ترکیه راه اندازی شده است.