بررسی راهکارهای تقویت همکاری دوجانبه سعودی با جهان در آرژانتین

اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ (G۲۰ ) روز گذشته شاهد دیدارهای گسترده‌ای میان تعدادی از رهبران، رؤسا و هیئت‌های کشورهای شرکت کننده در آن بود.
به گزارش «الشرق الاوسط»، شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نیز در این دیدارها راهکارهای استحکام همکاری دو جانبه با پادشاهی سعودی را بررسی کرد که نقشی اصلی در سیاست گذاری اقتصادی جهانی بازی کند.
وی در حاشیه این اجلاس با رؤسای برخی کشورها همچون ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، مون جه این رئیس‌جمهور کره جنوبی، انریکه پنیا نیتو رئیس‌جمهور مکزیک، ایمانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، شی جین بینگ رئیس‌جمهور چین، سیریل رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و یوسف کالا معاون رئیس‌جمهور اندونزی دیدارهایی دوستانه داشت که در آنها راهکارهای تقویت همکاری دو جانبه میان سعودی و کشورهایشان بررسی شد.
پیش از اجلاس نیز، وی با ناریندرا مودی نخست‌وزیر هند در آرژانیتن دیدار کرد و در خصوص همکاری دو جانبه دو کشور در بخش‌های سیاست، امنیت، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، کشاورزی، نیرو، فرهنگ و تکنولوژی مذاکره کردند.
آنها همچنین در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌ها از طریق صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعودی و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی با هدف جایگزینی واردات هندی به جای واردات دیگر کشورها، بحث و گفتگو کردند؛ ولیعهد سعودی در این دیدار بر آمادگی پادشاهی سعودی برای امدادرسانی به هند در بخش نیرو اعم از نفت و فرآورده‌های نفتی تأکید کرد.
از سوی دیگر، در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت «آرامکو»ی سعودی در بخش پالایش نفت به خصوص در پالایشگاه ساحل غربی هند و در بخش انبارکردن آن نیز صحبت شد.
در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی از طریق صندوق «سافت بانک» و شرکت‌های سعودی فعال در اجرای پروژه‌های نیروی خورشیدی نیز توافق حاصل شد.
در بخش نظامی، استراتژی‌های ملی سازی صنعت‌های نظامی و همکاری در بخش صنعت نظامی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
از دیگر مواردی که در این دیدار بررسی شد، دستاوردهای دو سال گذشته روابط دوجانبه سعودی و مصر، فرصت‌های موجود برای صادرات محصولات غیرنفتی سعودی به هند، راهکارهای توسعه تجارت و تشویق به سرمایه‌گذاری دوجانبه در بخش صنعت بود.
نخست‌وزیر هند در این دیدار از ولیعهد سعودی دعوت کرد تا به اقدام «ائتلاف بین‌المللی انرژی خورشیدی» بپیوندد که ولیعهد سعودی دعوت وی را پذیرفت.