محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا - عکس از انتخاب

محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا – عکس از انتخاب

وزیر خارجه ایران روز یکشنبه پس از دیدار با جان کری همتای آمریکایی اش در نیویورک گفت که موارد اختلاف دو طرف کم نیست و همه هیات ها در حال تلاش برای به حداقل رساندن اختلافات هستند.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پس از دیدار با جان کری و در هنگام ترک هتل در گفتگو با خبرنگار صدا و سیمای ایران در پاسخ به این سوال که برخی جملات شما در مصاحبه اخیرتان با شبکه تلویزیونی پی بی اس آمریکا، امیدهایی را ایجاد کرده است، آیا بعد از این دیدار نیز می توانید آن جملات را تکرار کنید، گفت: «همه جملاتی که من گفتم این بود که ما برای رسیدن به توافق جدی هستیم و همین جملات را می توانم دوباره تکرار کنم.»

از سوی دیگر یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود پس از این دیدار با با اشاره به برگزاری این دیدار یک ساعته در هتل والدورف آستاریا در نیویورک گفت که دیدار وزیران خارجه دو کشور در ابتدا به صورت دو نفره بوده و سپس ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و آقایان عراقچی و تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران نیز به آنها ملحق شده اند.

وی افزود: این افراد زمانی را صرف بازنگری وضعیت مذاکرات پنج بعلاوه یک درباره برنامه هسته ای ایران کردند و درباره پیشرفت هایی که صورت گرفته است و کارهایی که هنوز باید انجام شود، بحث و گفتگو شد.

به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، جان کری در این دیدار اشاره کرد که این هفته مجالی است برای ایجاد فرصت های بیشتر و آنها قصد دارند که چنین کنند.

این مقام تاکید کرده است که علاوه بر موضوع هسته ای، هیات ایرانی و آمریکایی درباره تهدیدات داعش نیز بحث و گفتگو کرده اند.

از سوی دیگر جان کری گفته است که محمد جواد ظریف پذیرفته است که این هفته و حین مدتی که در نیویورک اقامت دارد، در صورت لزوم دیدار مجددی صورت گیرد.

مذاکرات هسته ای ایران با آمریکا و نیز با دیگر اعضای گروه ۱+۵، در حال حاضر بیش از هر چیز بر حل اختلافات در زمینه شمار سانتریفوژهایی که ایران می تواند حفظ کند متمرکز است.

به گزارش خبرگزاری ها، روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه به نقل از دو دیپلمات آمریکایی که از آنها نام برده نشده، نوشته است که طرف های مذاکرات هسته ای، اکنون در حال بررسی پیشنهادی جدید هستند که از نظر بعضی کارشناسان می تواند تحولی مثبت تلقی شود.

در صورت پذیرفته شدن این پیشنهاد جدید، ایران بدون کاستن از تعداد سانتریفیوژهای موجود در تاسیسات غنی‌سازی هسته‌ای، اتصالات مربوط به تزریق اورانیوم به این دستگاه‌ها را قطع خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داده است که با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای به علت مخالفت ایران با کاهش شدید تعداد و ظرفیت سانتریفیوژها، که می‌تواند اورانیوم را در سطوح مورد نیاز برای سوخت رآکتور یا کاربرد در کلاهک اتمی غنی سازد، متوقف شده، پیشنهاد جدید می تواند راهگشا باشد.

آمریکا در پی کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران از حدود ۱۹ هزار دستگاه به ۱۵۰۰ دستگاه است و مقام‌های ایرانی به شدت با این درخواست مخالفت کرده‌ اند.

به نوشته این خبرگزاری، این دو دیپلمات گفته‌اند که پیشنهاد جدید به جای تمرکز بر کاهش تعداد قابل ملاحظه ۱۹ هزار سانتریفیوژ فعلی، به برداشتن لوله‌های ارتباط آنها خواهد پرداخت.

این دیپلمات‌ها روز شنبه به آسوشیتدپرس گفتند که این پیشنهاد روی میز است و ایران محتاطانه آنرا بررسی می کند.

در همین حال ظاهرا مقامات رسمی ایران و آمریکا هنوز به این گزارش و طرح این پیشنهاد از سوی دولت آمریکا واکنش نشان نداده اند، اگر چه ظاهرا ۳۱ سناتور آمریکایی به شدت با آن مخالفت کرده اند.

این سناتورها در نامه خود به جان کری وزیر خارجه آمریکا از مصالحه هسته‌ای با ایران و نرم شدن موضع واشنگتن در قبال حکومت ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

نماینده مجلس ایران: این پیشنهاد به معنای نادیده گرفتن حق غنی سازی ایران است

در این میان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در واکنش به طرح این پیشنهاد گفته است: آمریکایی‌ها مطالباتی را برخلاف توافقنامه ژنو از ما دارند و درخواست آنها مبنی بر برداشتن میله‌های ارتباطی سانتریفیوژها در واقع به معنای نادیده گرفتن حق غنی‌سازی ایران است.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد که پیشنهاد برداشتن میله‌های ارتباطی بین سانتریفیوژها به معنای نادیده گرفتن حق غنی‌سازی است که در توافقنامه ژنو این حق به رسمیت شناخته شده.

نقوی حسینی اضافه کرد: این نوع پیشنهادات برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات از سوی آمریکایی‌هاست و البته تیم مذاکره‌کننده ما نیز قاطع و محکم در مقابل این پیشنهادات خواهند ایستاد و زیر بار این پیشنهادات انحرافی و فراتر از مذاکرات نخواهند رفت.

همچنین ابراهیم آقامحمدی یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفت‌وگو با فارس، قطع اتصالات سانتریفیوژها را نوعی تعطیل کردن موضوع غنی‌سازی برشمرد و افزود: در این صورت، صنعت هسته‌ای کشور دیگر خاصیتی را که لازم است نخواهد داشت.

آقامحمدی یکی از ایرادهای آمریکایی‌ها را تن ندادن به توافقات برد – برد خواند و گفت: آنها در حقیقت به دنبال تعطیل‌سازی غنی‌سازی در ایران هستند و به غیر از آن به هیچ چیز دیگری راضی نمی‌شوند و عهدشکنی‌های آنها نیز در طول ادوار گذشته مذاکرات مبین این مطلب بوده است.