مقتدى صدر تلاش‌هایی را برای تشکیل یک دولت فراگیر که همه‌ی گروه‌های سیاسی در آن مشارکت داشته باشند شروع کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان این روحانی شیعی عراقی به‌دنبال دیداری با حیدرالعبادی در گفت‌وگویی خبری عنوان کرده که ما دست همکاری به سوی همگان دراز می‌کنیم و دیدار با العبادی پیامی اطمینان‌بخش است مبنی بر این که دولت آینده دولتی است برای همه که در آن، کسی حذف نمی‌شود.

این دیدار در راستای مشاورات گروه‌های عراقی در پی اعلام نتایج انتخابات و برای تشکیل دولت انجام می‌شود.

مقتدی صدر که با ائتلاف سائرون توانسته است در انتخابات پارلمانی با ۵۴ کرسی در صدر فهرست‌ها جای بگیرد پیش از این هم نشست‌هایی در این راستا از جمله با عمار الحکیم رئیس جریان الحکمه و نیز سفرای کشورهای همسایه‌ی عراق منهای ایران برگزار کرده بود.

حیدر العبادی در انتخابات پارلمانی عراق توانست از میان ۳۲۹ کرسی  در پارلمان عراق ۴۲ کرسی را به دست آورد. در صورت ائتلاف عبادی با مقتدی انها باید ۱۶۵ کرسی پارلمان  را برای تشکیل حکومت بدست آورند. ناظران پیش بینی می کنند عبادی وصدر باید با لیست دمکرات کردستان برای تشکیل حکومت به توافق برسد.

رقیب صدر جریان فتح است که هادی عامری رهبر تشکیلات بدر هدایت آن را بر عهده دارد. این جریان بزرگترین جریان هوادار ایران است که ۴۷ کرسی را در انتخابات توانست به خود اختصاص دهد.

در روزهای اخیر مخالفان ایران در بغداد شعارهای بسیاری بر ضد دخالت تهران وبه ویژه قاسم سلیمانی فرمانده سپاه «قدس» شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران در امور داخلی عراق سر دادند.