دیدار مرکل و اردوغان؛ از توافق بر سر سوریه تا پایداری اختلافات

AFP

مرکل خواستار آزادی آلمانی‌های زندانی در ترکیه شد و اردوغان خواستار تحویل متهمان ترکیه‌ای شد

باوجود تلاش‌ها برای عادی‌سازی، روابط ترکیه و آلمان همچنان تنش‌زاست

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که روز گذشته برای دیداری رسمی وارد برلین شده، امروز، جمعه، ۶ مهر (۲۸ سپتامبر)، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ملاقات کرد و سپس دو طرف در یک نشست مشترک خبری شرکت کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، در این نشست خبری، مرکل گفت که دو طرف در مورد بهبود روابط دوجانبه به خصوص در زمینه گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری به توافق رسیدند هر چند در مورد دموکراسی و اینکه یک جامعه دموکراتیک چه خصوصیاتی دارد، دارای استنباط‌های متفاوتی هستند.
در مقابل، آقای اردوغان خواستار آن شد که مقامات آلمانی از ابراز تردید نسبت به استقلال قوه قضاییه ترکیه و وجود نواقصی در رویه دادرسی به خصوص در مورد پرونده‌های مرتبط با کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ خودداری کنند.
دو کشور خواهان نزدیکی بیشتر شدند اما اختلافات هنوز پا برجاست.
صدر اعظم آلمان در نشست خبری مشترکش با رئیس جمهور ترکیه از «اختلافات عمیق» سخن گفت و اردوغان خواهان استرداد مخالفان دولت ترکیه شد.
اردوغان روز گذشته (پنج‌شنبه) وارد آلمان شد و قرار است با فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان نیز دیدار و در مراسم افتتاح یک مسجد در شهر کلن شرکت کند.
پس از گفت‌وگوی رهبران دو کشور، آنگلا مرکل در کنفرانس خبری مشترک از وضعیت ترکیه، به‌ویژه آزادی مطبوعات و حقوق بشر انتقاد کرد و گفت هنوز «اختلافات عمیقی» وجود دارد.
صدراعظم آلمان خواهان راه حلی سریع برای وضعیت آلمانی‌هایی شد که در ترکیه بازداشت شده‌اند. او گفت: «من تأکید کردم که این موارد تا حد ممکن حل شوند.»
مرکل با اشاره به آزادی چند شهروند آلمانی در ماه‌های اخیر از این بابت اظهار خرسندی کرد. او درباره آزادی بقیه شهروندان آلمانی روز شنبه بر سر میز صبحانه با اردوغان گفت‌وگو خواهد کرد.
این موضوعات برای اردوغان حساس است. او هر گونه دخالت در کار دستگاه قضائی ترکیه را محکوم کرد و گفت نظام قضائی ترکیه مستقل است، حتی اگر احکام آن باب میل او نباشد.
اردوغان آلمان را فراخواند تا قاطعانه علیه تروریسم مبارزه کند. به‌گفته رئیس‌جمهور ترکیه در آلمان «هزاران نفر از اعضای سازمان تروریستی پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) و «صدها نفر» از وابستگان جنبش گولن به‌سر می‌برند. دولت ترکیه فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا را عامل کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند.
رجب طیب اردوغان به مسئله جان دوندار، روزنامه‌نگار و سردبیر سابق روزنامه «جمهوریت» نیز اشاره کرد و گفت کشورش خواهان استرداد اوست. او جان دوندار را «مأموری که اسرار دولتی را منتشر کرده» معرفی کرد که باید به کشور بازگردانده شود. دوندار از جمله به دلیل افشای ارسال سلاح از سوی سازمان امنیت ترکیه به گروه «دولت اسلامی» (داعش) متهم و به پنج سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شد. او مدتی را نیز در زندان به‌سر برد.
جان دوندار، سردبیر سابق روزنامه جمهوریت ترکیه که در آلمان در تبعید به‌سر می‌برد نخواست در نشست خبری مرکل و اردوغان شرکت کند تا بهانه‌ای برای برگزار نشدن کنفرانس به اردوغان ندهد اما سئوالات خود را از طریق یک روزنامه‌نگار آلمانی مطرح کرد.
در جریان نشست خبری سران دو کشور یک عکاس خبری ترکیه‌ای علیه بازداشت روزنامه‌نگاران اعتراض کرد.
مرکل در سخنان خود روشن کرد که آلمان برای ممنوعیت جنبش گولن، به اسناد بیشتری از سوی آنکارا نیاز دارد. او همچنین «با احترام به استقلال قوه قضائیه» تصریح کرد که انتظار داشت برخی مسائل جور دیگری پیش می‌رفتند. مرکل به‌ویژه از این موضوع انتقاد کرد که برخی از آلمانی‌ها ماه‌ها در زندان‌های ترکیه بدون تفهیم اتهام به‌سر برده‌اند.
به‌رغم اختلافات موجود، مرکل و اردوغان تلاش کردند تا اشتراک نظر خود را در برابر برخی سئوالات نشان دهند. آن‌ها گفتند که گفت‌وگو این بخت را می‌دهد که دو طرف در مورد اختلافات با هم صحبت کنند. مرکل از علایق مشترک دو کشور در مورد ناتو، مبارزه با تروریسم، پناهجویان و وضعیت سوریه سخن گفت. او از نگهداری بیش از سه میلیون سوری آواره در ترکیه قدردانی کرد.
آنگلا مرکل همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که با اردوغان توافق کرده است تا ملاقاتی بین رهبران آلمان، ترکیه، روسیه و فرانسه برای بررسی بحران ادلب سوریه برگزار شود.
به نظر می رسد که این ملاقات در ماه اکتبر برگزار شود.
تحول دیگر در ارتباط با سفر رئیس جمهوی ترکیه به آلمان، انتشار مقاله‌ای از اردوغان در روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ آلمان بود که رئیس جمهوری ترکیه در آن به مقامات آلمان درباره فعالیت جنبش فتح‌الله گولن هشدار داده و خواهان شناسایی این گروه از سوی آلمان بعنوان مسئول کودتای ترکیه شده بود.
شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی آلمان امروز گزارش داد که پیش از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور به برلین، آنکارا یک «لیست تروریستی» حاوی نام ۶۹ فرد ساکن آلمان را به آنگلا مرکل تحویل داده است.
در این فهرست نام افرادی ثبت شده که در ترکیه به اتهام فعالیت‌های تروریستی تحت تعقیب بوده و به آلمان گریخته‌اند. آنکارا خواستار همراهی برلین در استرداد «فوری» این ۶۹ نفر به ترکیه است.
رئیس جمهوری ترکیه در روز شنبه ۲۹ سپتامبر به ایالت نوردراین-وستفالن سفر می‌کند تا در شهر کلن مسجد مرکزی اتحادیه ترک اسلامی برای امور دینی دیتیب را افتتاح کند.

الشرق الاوسط:
Related Post