سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان امروز یکشنبه در صدر هیاتی بلندپایه برای دیدار و گفت ​وگو با مسئولان ایرانی به ویژه حسن روحانی رییس جمهور این کشور به تهران سفر کرد.

در مراسم استقبال رسمی از پادشاه عمان در کاخ سعدآباد، علاوه بر رییس جمهور ایران علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت، زنگنه وزیر نفت ، نهاوندیان رییس دفتر حسن روحانی و محمدرضا صادق مشاور رییس جمهور ایران حضور داشتند.

سفر پادشاه عمان به ایران سه روزه خواهد بود.

علی اکبر سیبویه سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: “این سفر با توجه به روابط دیرینه و بسیار حسنه و ممتاز موجود میان دو کشور در شرایط حساس از تاریخ روابط منطقه ای انجام می شود.”

سیبویه خاطر نشان کرد: “سلطان قابوس اولین رهبر خارجی است که با آغاز دولت جدید آقای روحانی قدم به تهران می‌گذارد و این مساله نشان دهنده اوج روابط و گرمی موجود و علقه های دوستی میان دو کشور است به ویژه اینکه دو کشور مشرف به تنگه هرمز هستند و این آزادراه را از سالیان بسیار دور با حکمت خود مدیریت می کنند.”

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشته در مصاحبه ای با تلویزیون ایران در واکنش به سؤالی درباره احتمال انتقال پیامی خاص در این سفر برای مقامات ایرانی گفته بود: “ما خبر نداریم سلطان عمان حامل پیامی باشند اما آمادگی داریم با ایشان در موضوعات مختلفی که ایشان علاقه مند به طرح آن هستند بحث کنیم و موضوعاتی هم هست که ما علاقه مند به طرح آن هستیم.”

آقای ظریف همچنین افزود آنچه در دستور کار سفر سلطان عمان قرار دارد موضوعات مورد علاقه دو کشور، روابط دو جانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی است و “ما خبر دیگری از موضوعات نداریم.”

همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز شنبه درباره سفر پادشاه عمان به ایران گفت: “نباید اصل سفر را که در راستای گسترش همکاری​های دو کشور است، تحت الشعاع مسائل فرعی قرار دهیم.”

علاءالدین بروجردی در گفت​ وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص ارزیابی از سفر پادشاه عمان به تهران به عنوان نخستین مقام خارجی​ که بعد از تشکیل دولت یازدهم به ایران می ​آید، گفت: “اولویت های سیاست خارجی، گسترش روابط با کشورهای دنیا و با اولویت کشورهای همسایه است.”

سفر سلطان قابوس به تهران، سومین دیدار او از ایران است. اولین دیدار او در دوره محمدرضا شاه پهلوی و دومین سفرش به تهران اندک زمانی بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۸ بوده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران در مصاحبه ای با الشرق الاوسط گفته بود اگر انتخاب شود، “بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه در همه سطوح اولویت مهم دولت آینده خواهد بود.”

وی گفته بود: “اگر من انتخاب شوم، از نزدیک به تعامل دیپلماتیک و همکاری با همه کشورهای منطقه خواهم پرداخت تا ابرهای سوءتفاهم و هماوری را کنار بزنم. حوزه های منافع مشترک ما در این منطقه بسیار بزرگ تر از نقاط غیرمتجانس اختلاف و مناقشه است. من در پی زمینه های مشترک در این منطقه و دیگر مناطق خواهم بود تا تفاهم بیشتر و همکاری را ارتقا بخشم.”

مهمترین وجه رابطه دیپلماتیک ایران و عمان در سه دهه اخیر را می توان در نقشی تعریف کرد که عمان در طول این دوره به عنوان میانجی میان ایران و کشورهای غربی ایفا کرده است.

به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی، رادیو صدای آلمان (دویچه وله) حدود پنج ماه پیش در گزارشی به نقل از گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان نوشته که عمان برای کمک به حل مناقشه اتمی غرب با ایران درخواستی را ارایه کرده است.

در این گزارش وزیر امور خارجه آلمان ابراز امیدواری کرده که عمان در مناقشه اتمی با ایران نقشی مؤثر ایفا کند.

وی این سخنان را شامگاه ۲۵ مارس (ششم فروردین ماه سال جاری) زمانی که قصد داشت برای انجام یک سفر کاری آلمان را به مقصد مسقط پایتخت عمان، ترک کند در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

وزیر امور خارجه آلمان در عمان گفت که مهم است که در رابطه با موضوع مناقشه اتمی با ایران با کشورهایی مشورت شود که به طور سنتی نقش میانجیگر را در منطقه بازی کرده‌اند. کشور عمان نیز تاکنون دخالتی در مناقشه اتمی ایران نداشته و این در حالی است که غرب، عمان را به عنوان کشوری می‌شناسد که به طور سنتی رابطه‌ای نیکو با ایران دارد.

یک منبع خبری آمریکا نیز خبر نقل شده از یک منبع آگاه در سفارت ایران در عمان مبنی بر سفر سلطان قابوس به تهران و نیز نوشته روزنامه جمهوری اسلامی درباره اینکه اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که پادشاه عمان به منظور میانجیگری میان ایران و آمریکا به تهران سفر می‌کند، را به صورت کوتاه برجسته کرده است.

سلطان قابوس پیشتر برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و همچنین آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و کشورهای غربی میانجیگری کرده است.