دیدار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بشار اسد رییس جمهور سوریه - عکس از خبرگزاری فارس

دیدار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بشار اسد رییس جمهور سوریه – عکس از خبرگزاری فارس

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که در ادامه سفر به کشورهای لبنان و سوریه، از روز سه شنبه وارد دمشق شده، با بشار اسد رییس جمهور سوریه دیدار کرده و درباره موضوعاتی چون «خطر گسترش تروریسم تکفیری» به گفتگو پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، در دیدار علی شمخانی با بشار اسد تاکید شده است که مبارزه با تروریسم باید بر اساس قوانین بین المللی انجام شود و موفقیت آن مستلزم تشریک مساعی بین المللی و همکاری با کشورهایی است که در حال جنگ با این خطر هستند.

شمخانی در این دیدار تاکید کرده که ایران همچنان به حمایت از سوریه خواهد پرداخت و گفته است که تهران با هر چیزی که وحدت و تمامیت ارضی سوریه را تهدید یا حاکمیت ملی آن را نقض کند، مخالف است.

خبرگزاری فارس می گوید آقای شمخانی در راس یک هیات امنیتی و سیاسی به دو کشور منطقه سفر کرده است. حسین امیرعبداللهیان معاون امور عربی وزارت خارجه ایران از جمله همراهان آقای شمخانی است.

ایران از مهم ترین حامیان نظام سیاسی سوریه و از مهمترین مدافعان تداوم ریاست جمهوری بشار اسد محسوب می شود.
این دیدار در حالی صورت گرفت که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا حملات هوایی را علیه مواضع گروه داعش در عراق و سوریه آغاز کرده اند.

علی شمخانی، پیش از این نیز در سفر به بیروت با مقامات بلندپایه لبنان از جمله تمام سلام نخست وزیر، نبیه بری رئیس مجلس و همچنین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله دیدار کرده بود.

آقای شمخانی در پایان دیدارش از بیروت، در گفت وگو با خبرنگاران از آمادگی کشورش برای همکاری های دفاعی و کمک به تجهیز ارتش لبنان به سلاح های مورد نیاز خبر داده و گفته بود که این کمک ها در سفر قریب الوقوع سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان به تهران، ارائه می شود.

واکنش آمریکا به هدیه تسلیحاتی ایران به لبنان

در این میان سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به سفر آقای شمخانی به لبنان و اعلام کمک نظامی تهران به ارتش این کشور، گفت حمایت ایران از حزب‌الله «غیرقابل قبول» است و صادرات تسلیحاتی به لبنان نیز نقض قطعنامه شورای امنیت است.

به گزارش خبرگزاری ها، جن ساکی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد سفر آقای شمخانی و حمایت ایران از ارتش لبنان گفت: «ما هم مثل شما گزارش‌ها را دیده‌ایم، اما هنوز تائیدیه‌ای نداریم. فعلا از جزئیات بیشتر هم اطلاعی نداریم، اما وضعیت را تحت نظر داریم.

وی افزود: «فارغ از پیشنهاد ارائه ‌شده (از سوی ایران به لبنان)، ما همچنان حمایت ایران از حزب‌الله لبنان را که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، غیرقابل قبول می‌دانیم. ما به همکاری با شرکای خود در منطقه برای مبارزه با این نیروهای بی‌ثبات‌کننده، ادامه می‌دهیم.»

وی افزود: «ما به وخامت اوضاع امنیتی لبنان اگاهیم، اما انتقال تسلیحات ایرانی به لبنان می‌تواند نقض تعهدات ایران ذیل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب شود.»