دو ماه از جنبش اعتراضی اجتماعی در استان نفت خیز بصره در جنوب عراق گذاشت. اعتراضات در این استان اغلب شیعه نشین علیه فساد و خدمات عمومی نامطلوب در جریان است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اعتراضات بصره از جولای تا کنون ۲۷ کشته برجا گذاشته است.

ده ها نفر در ۸ جولای برای مطالبه به ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان در استان بصره (جنوب کشور) به خیابان ها ریختند.

یکی از معترضان در بصره کشته شد. بصره نفت خیز ترین استان عراق از کم ترین ظرفیت های زیرساختاری برخوردار است.

به دنبال ادامه اعتراضات، مردم برخی از جاده ها را بستند و به بعضی از تاسیسات عمومی حمله کردند.

جبار اللعیبی وزیر نفت در ۱۲ جولای اعلام کرد معترضان سعی کردند وارد برخی از پالایشگاه های نفتی شوند و تعدادی از ساختمان ها را آتش زدند.

در روز بعد، چند صد نفر در مرکز شهر بصره در مقابل استانداری تجمع کردند و توسط شمار زیادی از ماموران امنیتی محاصره شدند.

ده ها نفر در نجف (مرکز عراق) وارد سالن انتظار فرودگاه شدند که نیروهای امنیتی در آنجا مستقر شدند. شماری از معترضان و ماموران پلیس در اعتراضات شهر ناصریه در استان ذی قار زخمی شدند.

آیت الله علی سیستانی (مرجع بلندپایه شیعیان در عراق) با اعلام حمایت از اعتراضات خواست تا معترضان از آشوب و هرج و مرج دوری کنند.

به گفته دستگاه دفاع مدنی دو نفر از معترضان در ۱۴ جولای در استان میسان (جنوب) به ضرب گلوله کشته شدند.

معترضان کوشیدند مقر سازمان بدر در بصره را آتش بزنند که منجر به وقوع درگیری بین مردم و ماموران امنیتی شد و دست آخر، مقررات منع رفت و آمد شبابه در استان اعلام شد.  گروه بدر مورد حمایت تسلیحاتی ایران است.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق از تخصیص بودجه سه میلیارد دلاری به استان بصره و نیز وعده سرمایه گذاری در حوزه مسکن و مدرسه و خدمات خبر داد.

دو نفر از معترضان در ۱۵ جولای در مقابل مقر استانداری السماوه (استان المثنی در جنوب عراق) به ضرب گلوله کشته شدند. درگیری ها بین ماموران امنیتی و معترضان در بصره منجر به زخمی شدن ۵۰ نفر شد.

العبادی با محکوم کردن خشونت و تخریب املاک عمومی و حمله به ماموران امنیتی از دستگاه های امنیتی خواست تا به حالت آماده باش باشند اما در همان حال از آنها خواست تا از شلیک به سمت معترضان غیر مسلح خودداری کنند.

به گفته یک منبع پزشکی یک جوان غیر نظامی ۲۰ ساله در ۲۰ جولای بر اثر اصابت گلوله نگهبانان مقر سازمان بدر درگذشت. صدها معترض در مقابل مقر این گروه تجمع کرده بودند.

موج اعتراضات به بغداد هم سرایت کرد. ماموران امنیتی برای متفرق کردن معترضان از ماشین آب پاش و گاز اشک آور استفاده کردند. معترضان در مسیر حرکت به سمت منطقه سبز بودند. تدابیر امنیتی ویژه ای است.

چند صد نفر در ۲۷ جولای با سر دادن شعار «نه به فساد» و «ایران برو بیرون» در میدان التحریر بغداد از سران کشور با عناوینی همچون «دزد» و «فاسد» یاد کردند. نیروهای ضد شورش با باتوم برقی در این منطقه حضور داشتند.

در ۲۹ جولای قاسم الفهداوی وزیر برق به دلیل وضعیت نامطلوب برق توسط نخست وزیر از کار برکنار شد.

در ۳۱ جولای دادگاه عالی فدرال عراق از توقف پرداخت حقوق بازنشستگی به نمایندگان سابق مجلس خبر داد. مجلس نمایندگان به درخواست العبادی در ماه ژوئن قانونی وضع کرد که به موجب آن نمایندگان مجلس حقوق های نجومی دریافت می کنند.

در ۹ اوت چندین مقام وزارت برق توسط العبادی برکنار شدند.

در ۲ سپتامبر معترضان چندین مرکز استراتژیک در بصره را بستند.

در ۴ سپتامبر به گفته یک مقام محلی شش تن از معترضان در بصره کشته شدند. این روز به عنوان خونبارترین روز اعتراضات ثبت شد. موج اعتراضات دوباره با توجه به بحران شدید در حوزه بهداشت از سر گرفته شد.

در ۷ سپتامبر ۳ خمپاره در منطقه سبز (محل استقرار تاسیسات حکومتی) فرود آمد.

صدها معترضان در تجمع شبانه مقر کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند.

در ۸ سپتامبر فرودگاه بین المللی بصره (در جنوب) هدف ۴ حمله خمپاره ای قرار گرفت.

۱۲ نفر ظرف ۵ روز کشته شدند و تاسیسات عمومی و مراکز احزاب به آتش کشیده شدند.