مردم در نزدیکی مقبره بورقیبه جمع شدند تا از آخرین اخبار دستگیری بمبگذاری در این منطقه مطلع شوند.

مردم در نزدیکی مقبره بورقیبه جمع شدند تا از آخرین اخبار دستگیری بمبگذاری در این منطقه مطلع شوند.

انفجار یک بمب در شهر ساحلی سوسه در شمال شرق کشور تونس به کشته شدن عامل بمبگذاری منجر شد.

این انفجار امروز چهارشنبه ۳۰ اکتبر در این شهر ساحلی واقع در جنوب شهر تونس پایتخت این کشور رخ داد. سوسه یکی از مهمترین شهرهای توریستی تونس در حاشیه دریای مدیترانه به شمار می رود.

نیروهای امنیتی اعلام کردند همزمان با این انفجار، پلیس یک بمبگذار دیگر را در مقبره حبیب بورقیبه رئیس‌جمهور پیشین تونس در شهر منستیر دستگیر کرد. منستیر در ۲۴ کیلومتری سوسه واقع شده است.

بورقیبه از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۷ رئیس جمهور تونس بود که به دلایل پزشکی و ناتوانی جسمی از قدرت برکنار شد و زین العابدین بن علی کرسی ریاست جمهوری تونس را گرفت.

محمد علی العروی، سخنگوی وزارت کشور تونس بدون اشاره به هیچ کشور خاصی اعلام کرد: «دو بمبگذار انتحاری از جهادی های اسلام گرا هستند. آنان اصالتا تونسی هستند اما سفرهایی به یکی از کشورهای همسایه داشتند.»

به گفته یکی از نیروهای امنیتی، بمبگذار اول تلاش کرده بود وارد هتل نخل ریاض شود اما با ممانعت مسئولان هتل مواجه می شود. پس از این تلاش بی سرانجام، بمبگذار به ساحل گریخته و با انفجار بمب، منجر به مرگ خود می شود. شخص دیگری در این حادثه آسیب ندید.

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

گردشگری از عمده صنایع حیاتی تونس به شمار می رود و سال ۲۰۱۲ پنج میلیون و هشتصد هزار گردشگر اروپایی به سواحل این کشور سفر کردند. از تظاهرات سال ۲۰۱۱ که به سقوط زین العابدین بن علی انجامید، این کشور آفریقایی در این صنعت دچار رکود شد.

حزب نهضت پس از سرنگونی حکومت زین العابدین بن علی در ژانویه ۲۰۱۱ قدرت در تونس را در دست گرفت.

تونس همچنان در حال تلاش احیای صنعت گردشگری در کشور است. چنین بمبگذاری هایی می تواند اثر سو بر اقتصاد این کشور بگذارد.

بلافاصله پس از انتشار اخبار این بمبگذاری، بازار بورس تونس ۰/۹۵ درصد افت تجربه کرد.

محمد علی التومی، رئیس فدراسیون آژانس های مسافرتی تونس، گفت: «هنوز نمی دانیم پیامد این انفجار چه خواهد بود. باید ۲۴ ساعت صبر کنیم تا بتوانیم نتیجه گیری کنیم. چنین حمله ای در نزدیکی یک هتل بی سابقه بوده و مطمئنا تاثیر منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.»